
Kollektivtrafikbarometern har presenterat en ny rapport om plankning i kollektivtrafiken. Foto: Svensk Kollektivtrafik.
93 procent av resenärerna i kollektivtrafiken tycker att det är fel att resa utan giltig biljett. Sämst är betalningsmoralen runt storstäderna. Men samtidigt är det fler som säger att de inte vill betala för resan än de som faktiskt plankar. Det visar en ny rapport från Kollektivtrafik-barometern.
Av rapporten framgår det att 93 procent av de tillfrågade resenärerna tycker det är fel att resa utan giltig biljett. Lägst andel av dem som tycker plankande är fel är de som reser 5–7 dagar i veckan, yngre, män, studerande samt boende i storstadsområden. 95 procent av resenärerna i undersökningen uppger att de den senaste månaden har rest med giltig biljett.
Men av de studerande har 80 procent rest utan giltig biljett minst en gång. Det finns också en tydlig koppling mellan dem som är missnöjda med kollektivtrafiken och de som tycker att det är OK att resa utan giltig biljett.
– De vanligaste argumenten från dem som plankar ofta är högt biljettpris, individuella ekonomiska skäl eller att man anser att kollektivtrafiken borde vara helt samhällsfinansierad, säger Svensk Kollektivtrafiks Mattias Andersson, ansvarig för Kollektivtrafikbarometern.
– De som plankar mer sporadiskt förklarar det med att det gällde en kort resa, möjligheten att chansa uppstod samt brister i teknik och service.
Trevliga kontrollanter
Fyra av tio resenärer hade fått sin biljett kontrollerad den senaste månaden. Mer än två tredjedelar, 68 procent, ansåg att biljettkontrollanterna har ett trevligt bemötande. Bland dem som reser ofta, 5 – 7 dagar i veckan är missnöjet med kontrollanternas bemötande störst.
De som anser sig vara sämst bemötta av kontrollanterna är personer som blivit kontrollerade senaste månaden, studerande och män.
– Det är viktigt att fortsätta följa andelen som fuskar. Då är det lättare att se var man ska göra insatser för att förhindra att de som har betalningsvilja idag inte förvandlas till chansare, säger Mattias Andersson.
– Med den nya statistiken ser vi mer kring vilka grupper man kan prioritera när det gäller biljettkontroller. Men sen handlar det också om att genomföra åtgärder som faktiskt motiverar dem att betala för sin resa.
Lämna ett svar