Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen om Arlandautredning: Bussen är underskattad

Bussens betydelse är underskattad av Arlandautredningen. Det är oacceptabelt att det ska ta 13 – 20 år innan bussangöringen på Arlanda är löst, skriver Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Det är bra att Arlandas konkurrenskraft har utretts, men bussens betydelse underkattas. Att det ska ta 13 – 20 år innan bussangöringen på flygplatsen löses är helt oacceptabelt. Det skriver Sveriges Bussföretag i sitt remissvar på Arlanda-samordningens betänkande ”Arlanda – en viktig port för det svenska välståndet”.

– Busstrafiken är en viktig pusselbit i utbudet av kollektivtrafik. Bussen har ett större upptagningsområde, är mer flexibel och kan snabbt anpassas efter behov, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.

Bussföretagen lyfter i sitt remissvar bland annat behovet av en fungerande angöring vid Arlanda, utveckling av expressbusskoncept samt vikten av att utvärdera alternativa driftformer som koncessioner.

”Det är brådskande att få till en slutlig lösning för angöringsfunktionen och att om möjligt tidigarelägga denna i Swedavias utvecklingsplan. Sedan fem år får busstrafiken inte angöra vid terminal 5 vilket har skapat stora problem, dels utifrån kapacitet, dels utifrån attraktivitet”, skriver Sveriges Bussföretag och fortsätter:

”Den nuvarande placeringen av busshållplatserna signalerar att busstrafiken inte är prioriterad. Med nuvarande tidsplan kommer den så kallade tillfälliga lokaliseringen av busstrafiken att ha varat i mellan tretton och tjugo år innan en ny lösning finns på plats. Det är helt oacceptabelt”.

Organisationen anser också att det är positivt att Arlandasamordnaren föreslår flera åtgärder för vägarna till Arlanda, särskilt dynamiska busskörfält på E4:an. Det är något som branschen länge har efterfrågat.

Även Mälardalsrådet har i sitt remissvar nyligen framhållit värdet av en utbyggnad av E4:an och att Swedavia bör påskynda frågan om angöring för busstrafiken.

I remissvaret framhåller Sveriges Bussföretag samtidigt att de föreslagna järnvägsinvesteringarna är väsentligt dyrare än vägåtgärderna, och att vissa förslag – som att förhandla om Arlandabanans förutsättningar – saknar kostnadsberäkning.

– Betänkandet innehåller många intressanta förslag på åtgärder och arbetet har varit gediget. Vi kan dock inte bortse från att i princip hela den efterföljande debatten handlat om att få bort stationsavgiften på Arlanda – en åtgärd som inte ens gjorts en uppskattning av vad det skulle kosta.

– Det finns med en sådan åtgärd också en reell risk att dagens kommersiella buss- och tågtrafik konkurreras ut av upphandlad, skattesubventionerad trafik. Det är viktigt att konkurrensen sker på lika villkor. En ensidig fokusering på järnväg riskerar att slå ut kommersiell buss- och tågtrafik till förmån för skattesubventionerade alternativ. Helhetsperspektivet måste finnas med, säger Anna Grönlund.

Här kan du läsa hela remissvaret.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)