Den polska busstillverkaren Solaris lanserar på Busworld en elektrisk lillebror i sitt stadsbussprogram, Urbino 10,5 electric. Samtidigt avslöjar företaget att man snart också tänker ge sig in i konkurrensen om den snabbt växande marknaden för eldrivna regionbussar.

Den polska busstillverkaren visar också Solaris visar på Busworld också elbussen Urbino 12, liksom den bränslecellsdrivna Urbino 18 Hydrogen. Foto: Ulo Maasing.
På Busworld presenterar Solaris för första gången minstingen bland sina stadsbussar, Urbino 10,5 electric. Halvannan meter kortare än de i Sverige vanligaste stadsbussarna har Urbino 10,5 ändå en kapacitet på 85 passagerare med upp till 33 sittplatser. Med en vändradie på endast 17 meter är bussen smidig även i trånga stadskärnor.
Bussen har tre dörrar och digitala backspeglar, men kan naturligtvis också fås med konventionella speglar och en annan dörrkonfiguration.
Den buss som Solaris visar på Busworld har en modulär drivlina med en synkron motor på 240 kW. Batterierna har en kapacitet på cirka 350 kWh och är takmonterade, men det går enligt Solaris att få en batterikapacitet över 400 kWh med Solaris egna högkapacitetsbatterier.
Räckvidden är över 600 kilometer enligt mätmetoden eSort. Det betyder att bussen klarar en normal trafikdag utan behov av tilläggsladdning. Laddning kan ske antingen via CCS-kontakt eller pantograf.
Många av komponenterna i bussen är gemensamma med den dieseldrivna 12-metersversionen av Urbino. Det är en stor fördel för operatörer med blandade flottor.
Komplett
Produkternas hållbarhet or miljöperspektiv är en viktig faktor för bussföretag att väga in när man väljer fordon. Enligt tillverkaren kan nästan 97 procent av Urbino 10,5 återvinnas. Bussen har också en luftkonditionering med koldioxiddriven värmepump.

Solaris lanserar nästa år en eldriven regionbuss. På Busworld visade företaget endast en bild på den nya modellen. Foto: Ulo Maasing.
Solaris visar på Busworld också elbussen Urbino 12, liksom den bränslecellsdrivna Urbino 18 Hydrogen som förra året utsågs till Årets Buss, Bus of the Year, av internationell jury med representanter för ledande branschmedia från 24 europeiska länder.
– Nu har vi ett komplett utbud av stadsbussar, kommenterade Solaris vd Agata Stańda vid lanseringen av 10,5-metersversionen av Urbino electric.
Hon pekade på att Solaris nu kan erbjuda eldrivna stadsbussar i längder från nio till 24 meter.
– Vår strategi är att sälja så många emissionsfria bussar som möjligt. Idag är vi störst på marknaden i Europa när det gäller utsläppsfritt. Stadsbussarna är basen för oss och nästa år kommer vi med en ny batterielektrisk intercitybuss, det vill säga en regionbuss.
Den nya intercitybussen kommer att finnas både med låggolv och normalgolv och i tre längder: 10,8, 12,1 och 13,1 meter. Bussen är också förberedd för vätgasdrift. Solaris har ju en marknadsledande position i Europa när det gäller bränslecellsbussar.
Solaris har under senare tid haft betydande framgångar i Sverige, liksom på en rad andra marknader. Företaget satsar också på tillväxt. Siffror som Agata Stańda presenterade på Busworld talar sitt tydliga språk.
Jämfört med det första halvåret i fjol har antalet anställda i Solaris i år ökat med nästan 23 procent till 3 250. Under första halvåret förra året producerade Solaris 1 456 bussar, i år är det 1 525. 83 procent av bussarna var helt emissionsfria eller hybrider.
Lämna ett svar