
MCV visar i sin monter på Busworld flera bussar byggda på chassier från Volvo. Två av dessa är en Volvo 7900 E och en Volvo B8R eVoTor turistbuss avsedd för den brittiska marknaden. Foto: Ulo Maasing.
De båda svenska busstillverkarna Volvo och Scania har under de senaste två åren ändrat affärsmodell. Båda företagen har avvecklat sin egen karosstillverkning i Polen och satsar nu på partnerskap med internationella påbyggare. Förändringen är tydligt synlig även på Busworld där Volvo Bussar för andra gången avstår från att ha en egen monter. Scania har en sådan. Där visar företaget bussar med karosser från portugisiska Caetano, spanska Irizar och kinesiska Higer. Men man behöver inte gå många meter i mässgångarna för att hitta en buss med de svenska tillverkarnas logotyp i nosen.
Egyptiska MCV invigde häromveckan sin nya produktionslinje för Volvos eldrivna stadsbussar byggda på elbussplattform som Volvo lanserade i mars förra året. Leveranserna från MCV har redan kommit igång och på Busworld visar MCV tre bussar baserade på chassier från Volvo: Volvo 7900 och 7900 ledbuss
Den tredje bussen är den eldrivna turistbussen Volvo B8R eVoTor, avsedd för den brittiska marknaden. Under de femton år som Volvo har samarbetat med MCV har åtskilliga bussar gått just till Storbritannien. Där har Volvo etablerat ett starkt fotfäste med elbussar för stads- och regiontrafik, byggda på Volvos elbussplattform BZL som kom för några år sedan.
MCV är inte bara påbyggare åt olika chassitillverkare. Företaget har också en egen produktion av såväl turistbussar som bussar för kollektivtrafik, både med konventionell drivlina och batterielektriska. Nu kommer också en bränslecellsbuss som MCV premiärvisar på Busworld med sikte på den europeiska marknaden.
Det är en lågentrébuss baserad som i första hand är tänkt för längre regiontrafik och liknande uppgifter. Bussen har en drivlina från Voith med en centralmotor med en toppeffekt på 419 kW, kombinerad med en bränslecell från Ballard. Energin från cellen lagras i ett batteripaket om 100 kWh.
Volvo, Scania, BYD
MCV är inte den enda egyptiska påbyggare som visar bussar med Volvologgan i nosen.
Ett annat egyptiskt företag, Geyushi, finns på plats med två högbyggda turistbussar. Den ena är byggd på Volvo B8R med euro 5-diesel, den andra på B11R med euro 6-diesel.
Som vi tidigare rapporterat kommer Volvo Bussar i partnerskap med brasilianska Marcopolo att introducera en turistbuss på den franska och italienska marknaden. Den bussen finns dock inte på mässan där Marcopolo visar två av sina andra turistbussar.
En annan påbyggare som Volvo samarbetar med är spanska Castrosua som i sin monter visar tre bussar från vardera Volvo, Scania och BYD.

Spanska Castrosua visar tre bussar, byggda på chassier från Volvo, Scania respektive BYD: Turistbussen Heroe som kan fås med olika drivlinor, förorts- och regionbussen A5CS med Scanias elbusschassi samt stadsbussen Elec, byggd på BYD-chassi. Foto: Ulo Maasing.
Ett rum och kök
Spanska Castrosua visar tre bussar byggda på en plattform från tre olika leverantörer, Volvo, Scania och BYD.
Castrosuas turistbuss Hero kan fås med olika drivlinor. På Busworld visar det spanska företaget bussen med en elektrisk drivlina, byggd på Volvos BZR-plattform.
Det är en normalgolvsbuss med en batterikapacitet på 540 kWh och ett paket om sex batterier.
Castrosua har ett etablerat samarbete med Volvo Bussar, men även med andra chassileverantörer.
Således har Castrosua samarbetat länge med Scania. På Busworld visar företaget den eldrivna regionbussen A5CS med Scaniachassi.
De båda svenskarna har sällskap i montern med kinesiska BYD som är basen för Castrosuas stadsbuss Elec.
En annan i Sverige välkänd påbyggare är Beulas, liksom Castrosua ett spanskt företag. På Busworld visar Beulas tre turistbussar.
I en av dem är förarplatsen faktiskt mest likt ett rum och kök. Men det är en buss som inte är byggd på något chassi från vare sig Scania eller Volvo, utan från MAN.

Beulas visar också en dubbeldäckare, Beulas Glory, med pentryt intill förarplatsen. ”Ett rum och kök”. Foto: Ulo Maasing.
Två av de bussar som Beulas visar är byggda på Scania som Beulas har samarbetat med under många år, den tredje på MAN, en annan långvarig Beulaspartner. På Scaniachassi visar Beulas dels en 9,8 meter lång Cygnus med plats för 39 passagerare, dels en 14,1 meter lång Jewel, 14,2 meter lång och med plats för 82 passagerare.
De båda bussarna flankerar en Beulas Glory dubbeldäckare med MAN-chassi, 15 meter lång och med plats för 62 sittande passagerare.
Och ett rum och kök.
Under den främre trappan, intill förarplatsen, finns nämligen bussens pentry, Så om förarens arbetsplats är hans/hennes vardagsrum eller arbetsrum har föraren nära till köket. Precis som i en liten lägenhet.
Lämna ett svar