
Sverige sticker ut när det gäller ökningen av nya elbussar enligt ACEA:s siffror. Foto: Ulo Maasing.
Bussbranschen leder alltjämt övergången till eldrift när det gäller tunga fordon. Av de bussar som registrerats i EU under under årets nio första månader är nästan var fjärde (22,7 procent) en elbuss och 6,3 procent en hybridbuss. Av de nya lastbilarna är endast 3,8 procent eldrivna. Sverige sticker ut. Det visar färska siffror från de europeiska fordonstillverkarnas branschorganisation ACEA.
Efter en svag inledning på året återhämtade sig bussmarknaden i EU under det tredje kvartalet då 3,6 procent fler bussar registrerades än samma tid i fjol. Totalt registrerades 28 417 nya bussar i EU.
På de stora marknaderna visar Polen och Tyskland en ökning med 16,9 respektive 12,8 procent. Minskade gjorde Italien (-16,9 procent), Spanien (-11,3 procent) och Frankrike (-4,5 procent).
Fullelektriska bussar har ökat sin marknadsandel och utgjorde under årets första nio månader 22,7 procent av de nyregistrerade bussarna.
Sverige sticker ut med en spektakulär ökning. Här ökade registreringarna av elbussar enligt ACEA med drygt 684 procent. Men en hel del av ökningen beror på de stora störningarna i leveranskedjorna för bussar som präglade förra året och gjorde att många leveranser försenades. Det tar busstillverkarna igen i år. Även Belgien uppvisar en dramatisk ökning, + 389 procent, av nya elbussar under årets första nio månader.
Tyskland är den volymmässigt största marknaden. Där ökade nya elbussar med 108 procent.
Hybridbussarna backade med 32,7 procent jämfört med i fjol, medan dieselbussarna minskade marginellt till en marknadsandel om 64,2 procent.



Artiklar(RSS)
Lämna ett svar