Till våren får Sverige en ny nattågsförbindelse till kontinenten. Den 16 april planerar de schweiziska statsjärnvägarna SBB att starta trafik mellan Malmö och Basel, tre gånger i veckan, året runt. Den 4 november börjar biljettförsäljningen.
SJ kastar efter sommaren in vantarna när det gäller nattågen mellan Sverige och Berlin. Istället tar ett tyskt företag över. Snälltåget fortsätter sin trafik. Och i april startar SBB sin EuroNight-förbindelse mellan Malmö och Basel, en sträcka på cirka 1 400 kilometer.
Den nya trafiken drivs i samarbete mellan RBB och det privata tyska tågföretaget RDC. Det är samma företag som SJ samarbetar med när det gäller nattågen mellan Stockholm och Berlin och som planerar att fortsätta den trafiken när SJ efter sommaren hoppar av.
Från Malmö kommer tågen att gå torsdagar, lördagar och måndagar med avgång vid 19-tiden och ankomst till Basel nästa dag 11.30. Från Basel går tågen onsdag, fredag och söndag klockan 17.35 med ankomst till Malmö 9.35 påföljande dag.
Men nattågen mellan Malmö och kommer inte att klara sig utan ekonomiskt stöd på grund av höga kostnader för rullande materiel, personal och spåravgifter. I likhet med SBB:s övriga nattåg måste den federala regeringen i Schweiz stötta trafiken. Ännu har den nödvändiga budgeten inte klubbats. Om inte det sker kan nattågstrafiken ställas in. Om så skulle ske lovar SBB att informera kunderna och återbetala eventuella redan köpta biljetter.




Artiklar(RSS)
Lämna ett svar