Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nytt på spåren i Mälardalen – VR tar över Mälartåg

VR Sverige har vunnit Mälardalstrafik upphandling av trafiken med Mälartåg, den regionala tågtrafiken i Stockholm – Mälarregionen. Foto: Ulo Maasing.

Regionaltågen i Mälardalen, Mälartåg, kommer från december nästa år att köras av VR Sverige. På onsdagen tilldelades företaget uppdraget att köra de fem regionaltågslinjer som ingår i Mälartågs trafiksystem. Mälartåg har årligen cirka femton miljoner påstigande. Trafiken körs sedan sommaren 2024 av Transdev som tog över efter Hongkongägda MTR efter en längre tids stora störningar i trafiken.

VR Sveriges trafikavtal löper på åtta år med option på förlängning.

Mälartåg har en fordonsflotta på 62 tåg som kommer att utökas med ytterligare tretton tåg under 2028 och 2029.

– Det inkom tre anbud från väletablerade trafikföretag. Efter en grundlig och metodisk utvärdering har vi nu beslutat om att tilldela VR Sverige uppdraget, säger Charlotte Harald, strategi- och utvecklingschef samt projektansvarig för upphandlingen på Mälardalstrafik som ansvarar för Mälartåg.

– Vi är mycket stolta över förtroendet att få ta över driften av Mälartåg. Särskilt roligt är det att vi bedöms vara de som kan leverera den allra bästa kvaliteten, säger Johan Oscarsson, vd för VR Sverige.

Det uppdrag som VR Sverige har vunnit avser i huvudsak drift av tågtrafiken, inklusive bemanning ombord med lokförare och tågvärdar, kundservice ombord, driftledning och planering av trafik, störningshantering och akut ersättningstrafik, underhåll av tåg och depå och hittegodshantering.

Mälardalstrafik, som ansvarar för Mälartåg, ägs av sex regioner i Stockholm – Mälarregionen: Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län samt Östergötland.

Avtalsspärr råder till och med den 21 oktober.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Utblick – nytt om annan kollektivtrafik

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)