
Continental har lanserat ett nytt stadsbussdäck med lägre rullmotstånd som ska ge elbussar en längre räckvidd. Foto: Ulo Maasing.
Däcktillverkaren Continental har lanserat ett nytt däck för stadsbussar som enligt företaget har ett rullmotstånd som är 25 procent lägre än tidigare däckgenerationer. Det ger elbussar upp till femton procent längre räckvidd. Det nya stadsbussdäcket är gjort av upp till 60 procent återvinningsbart material. Dessutom håller det nya däcket, Conti Urban HA 5 NXT, upp till femton procent längre, mätt i körsträcka, samtidigt som det klarar EU-märkning B för väggrepp på våta vägbanor.
– Det nya däcket har en minskning av utsläppen av växthusgaser på elva procent jämfört med den tidigare Conti Urban HA 3-modellen, förklarar Hinnerk Kaiser, chef för produktutveckling av bus- och lastbilsdäck hos Continental.
– Bland annat används naturgummi, förnybara fyllnadsmedel, återvunnet syntetiskt gummi och gummi från mekaniskt bearbetade skrotdäck.
Hinnerk Kaiser framhåller också att räckvidden för batteridrivna bussar ökar med upp till femton procent på grund av att däckets slitbana har optimerats när det gäller rullmotstånd. Men det minskar också bullret från däcket, något som är särskilt viktigt för tysta, eldrivna fordon.
– Prestanda vid inbromsning är hög. Det är särskilt viktigt för bussar där man återvinner bromsenergi.
Obs: Continental säger 60 % återvunnet material, inte återvinningsbart – artikeln har blandat ihop begreppen.