Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Och plötsligt blev det en Volvo…

Marcopolo Paradiso, byggd på Volvo Bussars chassi B13 R. Foto: Ulo Maasing.

Den stod i där, i den brasilianska busstillverkaren Marcopolos monter på mässan Busworld i Bryssel. Ända sedan i slutet av förra veckan när mässan öppnade sina portar. Men strax före klockan femton på måndagen hände något. Bussen blev en Volvo.

Signerade bussen so fick Volvos logotyp i fronten, från vänster strategi- och innovationschef Joao Paulo Ledur, Mrcopoloi, Anna Westerberg, Volvo Bussar, André Armaganijan, Marcopolo och Thomas Nylund, Volvo Bussar.

Under de första mässdagarna stod den medelhavsblå turistbussen Paradiso 1200 utställd som en Marcopolo. Att Volvo Bussar och Marcopolo skulle gå in i ett nytt, strategiskt partnerskap kunde vi rapportera om i förra veckan.

Partnerskapet signerat och klart. Foto: Ulo Maasing.

Nu stadfästes partnerskapet genom att Volvo Bussars vd Anna Westerberg och Europachefen Thomas Nylund signerade bussen tillsammans med Marcopolos vd André Armaganijan och den brasilianska busstillverkarens strategi- och innovationschef Joao Paulo Ledur. Och den buss som fram till signeringen endast hade haft Marcopolos logotyp i fronten fick nu även Volvos.

Det nya partnerskapet mellan de båda företagen innebär att Volvo och Marcopolo ska lansera en ny premiumbuss på den franska och italienska marknaden. Bussen byggs på Volvos chassi B13R med Marcopolos kaross GB 1200, anpassad för Europa.

Just den buss som fick namnteckningar i fronten stannar dock inte i Europa utan får resa tillbaka över Atlanten efter Busworld. Den är nämligen 2,6 meter bred, fem centimeter bredare än tillåtet för trafik i Europa. Istället bussen Mexiko som hemland. Där är 2,6 meter tillåtet.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Busworld, Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)