
Kinesiska busstillverkare med BYD och Yutong i spetsen har erövrat 21 procent av den europeiska marknaden för utsläppsfria bussar. Båda företagen har stora montrar på Busworld. Bussen på bilden ska gå i trafik på bussystemet R-net i Amsterdam. Foto: Ulo Maasing.
Europeiska busstillverkare måste minska sina kostnader och utveckla teknik för autonoma, självkörande bussar för att kunna vara med och konkurrera i framtiden. Redan nu har kinesiska busstillverkare 21 procent av marknaden för utsläppsfria bussar i EU. Den europeiska bussmarknaden står inför den största förändringen någonsin. Det skriver det globala konsult- och managementbolaget McKinsey i en ny rapport i samband med Busworld i Bryssel.
De företag som inte agerar nu riskerar enligt rapporten att hamna på efterkälken eftersom konkurrensen från Kina pressar europeiska busstillverkare allt hårdare.
Rapporten ”Don’t miss the bus: New strategies for European bus and coach OEMs” (Missa inte bussen: Nya strategier för europeiska busstillverkare) belyser hur busstillverkarna står inför något av en revolution. Resandet med kollektivtrafik i Europa ökar. Allt fler människor söker grönare och billigare alternativ när de reser, både lokalt och långväga. Trenden stärks när städer och regioner arbetar för att få fler att välja kollektivtrafiken. Den innebär också att busstrafiken ökar.

Kinesiska företag är inte de enda som vill in i Europa. Andra tillverkare med den ambitionen är vietnamesiska VinFast…
Inte ensamma
Samtidigt kräver de ansvariga kollektivtrafik-myndigheterna i sina upphandlingar allt fler utsläppsfria bussar, både i stads- och regiontrafik. Kinesiska busstillverkare, främst BYD och Yutong, har redan erövrat mer än en femtedel, 21 procent, av den marknaden i Europa. Och de jagar mer marknad, även om europeiska busstillverkare fortfarande dominerar i Europa, heter det i rapporten från McKinsey Center for Future Mobility.
Rapporten konstaterar att de tre europeiska busstillverkarna förra året hade en marknadsandel på 60 procent om man räknar in alla typer av drivlina, men mindre än 40 procent av marknaden för utsläppsfria drivlinor.
Kinesiska företag är inte ensamma om att lockas av Europa. På Busworld i Bryssel finns exempelvis busstillverkare från länder som Vietnam, Indien och Egypten på plats.
Kostnadschock
Elektrifieringen av busstrafiken ställer den europeiska bussindustrin inför massiva utmaningar, enligt McKinesey. För att klara EU:s mål om minskade utsläpp från nya bussar behöver försäljningen av utsläppsfria bussar i Europa att öka drastiskt. Enbart när det gäller stadsbussar behöver den gå från dagens 9 000 till 21 000 år 2030. Och till 24 000 bussar 2035. För utsläppsfria regionbussar behövs en motsvarande ökning. Det innebär en rejäl kostnadschock.
Elbussar kostar ofta mer än dubbelt så mycket som dieselbussar. Och kinesiska tillverkare har redan brutit sig in på marknaden, främst genom en aggressiv prissättning. 60 procent av de europeiska bussoperatörerna uppger i McKinseys rapport att de skulle välja att köpa kinesiskt framför europeiskt om de därmed kunde få ett 10 – 20 procent lägre pris.
Vilka tillverkare som kommer att stå som segrare och vinna de största marknadsandelarna under de närmaste åren är ännu oklart, skriver McKinesys experter.
Största omvälvningen
Den största omvälvningen för bussmarknaden har ännu inte börjat på allvar, enligt rapporten från McKinsey. Kollektivtrafiken står inför många utmaningar. Det är ofta förseningar, förarbrist och höga biljettpriser som tynger både trafikhuvudmän och operatörer ekonomiskt.

Autonoma bussar kommer att vara en del av lösningen på de utmaningar som bussbranschen står inför, heter det i rapporten. Här en autonom eCentro från Otokar utanför Busworld i Bryssel. Foto: Ulo Maasing.
Autonoma, självkörande, fordon kan lösa en del av problemen och förändra kollektivtrafiken, inte minst genom sänkta kostnader när det inte behövs någon förare. Efterfrågestyrd och linjebunden trafik med autonoma fordon kan göra trafiken mer flexibel, erbjuda högre turtäthet, bättre tillgänglighet och därmed bli bekvämare för resenärerna. Dessutom finns autonoma fordon i olika storlek. Det gör det möjligt för operatörerna att finna fordon som de idag inte hittar hos busstillverkarna.
Linjetrafik med autonoma, mindre bussar med plats för upp till 20 passagerare kan ge 55 procent lägre kostnader, jämfört med trafik med vanliga stadsbussar. Större autonoma bussar som kör fasta linjer eller i digitalt övervakade korridorer bidrar också till sänkta kostnader och bättre flexibilitet. Men det innebär inte att bussföraryrket försvinner. Stadsbussar med förare, i synnerhet på högkapacitetslinjer, kommer även i framtiden att vara själkva ryggraden i storstädernas busstrafik.
Både på Busworld och i verkligheten utanför mässhallarna är autonoma fordon på frammarsch. Inne på mässan visar flera tillverkare sådana. Tyska städer som Berlin, Hamburg och München planerar att år 2036 har upp till 2 000 autonoma fordon i trafik, främst minibussar. Enligt en undersökning som McKinsey har gjort planerar 30 procent av 213 tillfrågade europeiska bussoperatörer att under de kommande fem åren köpa autonoma bussar.
Vägen framåt
Slaget är inte förlorat för de europeiska busstillverkarna. Men de som inte investerar nu i konkurrenskraft kommer att tappa marknadsandelar, både när det gäller utsläppsfria bussar och autonoma fordon, varnar rapporten. Bland annat rekommenderar McKinsey europeiska tillverkare kan vässa sitt erbjudande när det gäller fordonsflottans tillgänglighet, avancerade system för förarstöd och batteriernas livslängd.
Tillverkarna kan också möta priskonkurrens med verifierade besparingar när det gäller ägarnas kostnader över bussens livslängd (TCO), garantiåtaganden och snabb eftermarknadsservice.
Att erbjuda bussföretagen flexibla villkor för finansiering blir allt viktigare. Busstillverkarna måste också kunna erbjuda autonoma fordon eftersom försäljningsvolymerna av 12-meters stadsbussar väntas minska betydligt i framtiden.
Att erbjuda det som rapporten kallar mervärdestjänster blir allt viktigare. Bussföretag kräver i allt större utsträckning kompletta tjänster utöver själva fordonet, särskilt när det gäller utsläppsfria bussar. Mer än 40 procent av de företag som McKinsey har frågat om upphandlingar av elbusstrafik efterfrågar sådana tjänster. Det gäller sådant som fordonsunderhåll, batterier och batteriladdning, laddinfrastruktur med mera. Samtidigt som allt fler företag efterfrågar sådana tjänster har inköpspriset för bussarna minskat påtagligt.
– För att fortsätta att vara konkurrenskraftiga och samtidigt lönsamma måste de europeiska busstillverkarna minska sina kostnader och överväga att sänka priserna. Om de följer de effektiva kinesiska busstillverkarna finns det en potential att sänka kostnaderna med 50 procent, heter det i rapporten.
Lämna ett svar