Tre järnvägsföretag konkurrerade om den stora upphandling av trafiken med Mälartåg som Mälardalstrafik avgjorde på onsdagen och som vi då rapporterade om. Upphandlingen vanns av VR Sverige AB.
Mälartåg kör den regionala tågtrafiken i Stockholm – Mälarregionen på uppdrag av Mälardalstrafik som ägs av sex regioner i Stockholm – Mälarregionen. Trafiken har idag cirka femton miljoner påstigande om året och körs med 62 tåg. Fordonsflottan kommer att utökas med ytterligare tretton tåg under 2028 och 2029.
De tre företag som lämnade anbud på trafiken var förutom VR Sverige även SJ AB och Transdev.
Företagens anbud utvärderades enligt en modell som bygger på dels företagets totala anbudspris, dels kvalitet som bedömts efter tre kriterier.
När Mälardalstrafik har utvärderat anbuden har man utgått från det totala anbudspriset.
Sedan har Mälardalstrafik satt betyg på hur bra anbudsgivaren uppfyller de tre kvalitetskriterierna. Om kvaliteten för ett delkriterium har bedömts som utmärkt har avdraget dragit av 53 miljoner från anbudspriset. ”Mycket bra” har gett ett avdrag på 40 miljoner, ”bra 27 miljoner och ”godtagbart” har inte gett något avdrag. Resultatet framgår av tabellen.
tycker det är för jävligt att skattebetalarnas pengar går till utlänska finansbolag och inte till svenska som gynnar svenska staten
Vilka är de 3 kvalitetskriterierna?
1) Hållbar tillgångsförvaltning
2) Organisation och kompetensförsörjning, samt
3) Kundbemötande
Och ingen av kvalitetskriterierna handlar om varken trafiksäkerhet, säkerställa fordonsflotta eller säkra upp personalens arbetsvillkor. Man mjölkar ur skattepengarna till maximal vinst bara! Förjväligt!
Tja, då är det väl bara att sitta och vänta in överklagandena. De brukar ju komma per automatik och spä på kostnaderna lite till. Undrar om det är värt att satsa en peng på att det verkligen blir trafikstart om ett år?!