
Resenärerna ska betala en större del än idag av kollektivtrafikens kostnader i Västra Götaland. Foto: Ulo Maasing.
Resenärerna ska betala en större och skattebetalarna en mindre del av kostnaderna för kollektivtrafiken än idag. Den så kallade självfinansieringsgraden ska upp. Det beslutade regionfullmäktige i Västra Götaland på tisdagen.
Beslutet fattades i samband med att regionen spikade sitt trafikförsörjningsprogram och innebär att resenärerna på sikt ska stå för minst 50 procent av Västtrafiks intäkter.
Frågan om självfinansieringsgraden har orsakat en het politisk debatt i Västra Götaland. Sedan pandemin har skattebetalarna i regionen fått stå för cirka 47 procent av kostnaderna för kollektivtrafiken. Det nuvarande målet är en självfinansieringsgrad på strax under 47 procent, men prognoserna pekar på att man 2029 kommer tt landa lägre än så, drygt 45,5 procent. En allt större del av kostnaderna för kollektivtrafiken skulle alltså finansieras via skattsedeln.
– Icke. På sikt, i praktiken senast 2029, ska självfinansieringsgraden återgå till minst 50 procent, sa den politiska oppositionen i regionfullmäktige, det vill säga M, K, KD som med stöd från SD röstade igenom att resenärerna ska svara för en större del av kostnaderna för Västtrafik.
Den styrande minoriteten i regionen, S, V och C varnar för att nedlagd landsbygdstrafik kan bli en av konsekvenserna.
– Att öka självfinansieringen kommer innebära åtgärder i form av indragen trafik, nedlagd trafik och kraftigt höjda biljettpriser anser den rödgröna ledningen i regionen.



Artiklar(RSS)
Lämna ett svar