Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Arlandatåg byter ägare

Arlanda Express får nya ägare. Foto: Ulo Maasing.

Det svenska riskkapitalbolaget EQT köper A-Train som driver Arlanda Express och förvaltar Arlandabanan. Själva banan ägs av staten genom ett infrastrukturbolag. Arlanda Express startade trafiken 1999 och ägs idag av en internationell företagsgrupp.

A-train har en exklusiv koncession att köra tågen på Arlandabanan fram till 2050.

Till Dagens Industri säger EQT-partnern Kunal Koya att köparna räknar med att införa biljettkategorier med en lägre prisnivå.

EQT uppger att man kommer att öka partnerskapet mellan A-Trafin och flygbolag samt andra reseföretag.

Köpet av A-Train sker genom EQT:s fond EQT Active Core Infrastructure I.

Under 2024 reste 5,3 miljoner personer på Arlandabanan inklusive anställda på flygplatsen.

– Vi är mycket glada över att välkomna EQT som ny ägare till A-Train. EQT:s erfarenhet av att utveckla samhällskritisk infrastruktur och deras långsiktiga perspektiv ger oss utmärkta förutsättningar att fortsätta utveckla Arlanda express till förmån för våra resenärer. Tillsammans med EQT ser vi fram emot att ytterligare förbättra kundupplevelsen och tillgängligheten, för att därmed säkerställa att Arlanda express förblir det självklara valet mellan Stockholm city och Arlanda flygplats, säger Magnus Zetterberg, vd för A-Train AB.

EQT stöder A-Trains pågående investeringsprogram om tre miljarder kronor. Syftet är att introducera nya höghastighetståg 2030. Det skat öka sittplatskapaciteten  med mer än 50 procent

Stockholms Handelskammare välkomnar ägarskiftet och menar att en stark, svensk ägare kan skapa bättre förutsättningar för att utveckla Arlanda express och därmed stärka svensk konkurrenskraft.

– Arlanda är Sveriges viktigaste internationella port till omvärlden. Om ett ägarbyte kan bidra till ett mer aktivt utvecklingsarbete kring Arlanda express och resandet till och från flygplatsen är det i grunden positivt för Stockholm och Sverige, säger Daniella Waldfogel, vd för Stockholms Handelskammare.

Affären förutsätter godkännande från konkurrensmyndigheterna samt statliga Arlandabanan Infrastructure AB.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Utblick – nytt om annan kollektivtrafik

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)