
Hemligt, hemligt i Scaniamontern. Men vi vågar satsa en slant på att Scania, när täckelset väl faller, visar sin självkörande, fullstora buss som man i samarbete med Nobina ska sätta i trafik i Barkarbystaden i Järfälla.
Inte en enda buss med förbränningsmotor, bortsett från någon minibuss. Och en dubbeldäckare. När världens största kollektivtrafikmässa öppnar i Stockholm på måndagen är det el som gäller. Batteribussar och bränslecellsbussar. Mässan arrangeras av den internationella kollektivtrafikunionen, UITP, i anslutning till organisationens världskongress som även den hålls på Stockholmsmässan.
Kongressen invigs på söndagen, men själva mässan öppnar på måndagen. Bussmagasinet har dock smitit in på mässan på söndagseftermiddagen medan mässbygget pågick och kan här i bild presentera flertalet av de bussar som ställs ut. Flera nyheter finns att se och många av de bussar som visas har aldrig tidigare visats i Sverige.
Här följer ett antal bilder som är tagna medan hantverkarna fortfarande arbetade på mässan. Fotograf för samtliga bilder är Ulo Maasing.

Brittiska ADL, Alexander Dennis är på plats med en dubbeldäckare – en av få, icke eldrivna bussar på mässan.

Volvo har en av sina konceptbussar, en eldriven ledbuss från Göteborg, i montern och satsar på att visa hur man kan göra staden till en miljö med noll utsläpp, noll olyckor och noll buller.

Snart i trafik i Helsingborg. VDL visar en av de elektriska ledbussar som snart sätts i trafik åt Skånetrafiken på HelsingborgsExpressen.

I portugisiska Caetanos monter presenteras förutom stadsbussen eCity Gold även ett elbusschassi för karossörer.

Naturligtvis finns även Mercedes-Benz på mässan med sin redan mycket framgångsrika stadsbuss eCitaro.




















Artiklar(RSS)
Lämna ett svar