Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Turistbussföretagen: Avskaffa planhushållningen i kollektivtrafiken

Kjell Peterson, ordförande i Svenska Turistbussföretagen: ”I skymundan pågår en systematisk utradering av Sveriges små och medelstora trafikföretag.” Foto: Ulo Maasing.

”Låt oss återupprätta fri konkurrens, skydda lokala arbetstillfällen och säkra en levande kollektivtrafik där ansvar, kvalitet och närvaro i bygden premieras. I skymundan pågår en systematisk utradering av Sveriges små och medelstora trafikföretag.” Det skriver Kjell Peterson, ordförande i Svenska Turistbussföretagen i en debattartikel i Dagens Industri.

I artikeln tar Kjell Peterson upp konsekvenserna upphandlingarna av busstrafik och riktar hård kritik mot svenska myndigheter och politiker.

– Statligt ägda utländska koncerner, ofta med kraftfulla driftsbidrag från sina hemländer, tillåts dominera upphandlingar i Sverige. Detta sker i strid med artikel 107.1 i EUF-fördraget, som förbjuder statligt stöd som snedvrider konkurrensen mellan medlemsländer, skriver Peterson.

Han hävdar att moderbolag i Norge, Frankrike och Luxemburg till svenska dotterbolag öppnar för prisdumpning för att slå ut konkurrenter.

– Länstrafiken sitter i knäet på dessa giganter.

– Svenska bussföretag måste däremot gå runt på varje krona – de har inga statliga moderbolag som täcker förluster. Över 800 av Sveriges tidigare 900 privatägda bussbolag har försvunnit – inte på grund av bristande lönsamhet, utan på grund av offentliga upphandlingar som systematiskt missgynnat dem, skriver Kjell Peterson.

Han anklagar Konkurrensverket och marknadsdomstolen för att inte agera samtidigt som länstrafikbolagen hävdar att det är enklare att förhandla med färre aktörer.

– Det är planhushållning, inte marknadsekonomi, skriver Kjell Peterson som menar att de offentliga upphandlingarna präglas av för lågt deltagande, för dålig kontroll och för lågt fokus på kvalitet.

I artikeln i Dagens Industri för Kjell Peterson och Turistbussföretagen fram fem krav:

1. Stopp för för överföringar från statligt ägda bolag som snedvrider marknaden;
2. En särskild instans som granskar trafikupphandlingar för att säkra småföretags rätt till konkurrens på lika villkor;
3. Anbudsgivare i upphandlingarna ska redovisa sitt resultat de senaste fem åren exklusive koncernbidrag;
4. Konkurrensverket slutar vara en papperstiger och tar sitt ansvar, alternativt ersätts med en annan, fungerande myndighet;
5. Upphandlingsförfarandet måste förenklas för småföretag så att affärsmässighet och långsiktig hållbarhet väger tyngre än kortsiktigt pris.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

2 kommentarer »

  1. Äntligen någon som fattad vad som föregår med linjetrafiken med buss i Sverige.
    Man tycker att det borde vara någon av de allt för många anställda på Länstrafiksbolagen som fattat att något går på helt fel håll. Snart är alla små bussbolag borta om ingen ändring görs. Då kommer ingen ha råd att åka buss i linketrafik mera.

    Ingvar C.

  2. I Dalarnas upphandling kräver man 400 miljoner i omsättning tre år i följd. Det är ett effektivt sätt att skydda de stora drakarna mot konkurrens från lokala och nystartade företag.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)