
Den kinesiska busstillverkaren BYD har presenterat en ny elbussplattform och en ny elbussmodell. Foto: BYD.
Den kinesiska busstillverkaren BYD presenterade i dagarna sin nya, tredje generationens elbussplattform. Plattformen har en arkitektur på 1 000 volt och bladbatterier som är integrerade i chassit. Den nya elbussplattformen har också flera nya säkerhetsfunktioner, bland annat en nödbroms som passagerarna kan utlösa.
I den nya elbussplattformen från BYD är LFP-batterierna (litium-järn-fosfat) placerade mellan bussens fram- och bakaxlar. Enligt BYD är företaget först i världen med 1000-voltsarkitekturen på bussar. BYD uppgav vid lanseringen att batterierna är extremt säkra genom att de har tio lager skydd mot skador genom yttre påverkan.
Enligt kinesiska medier är bladbatterierna de tunnaste på marknaden för användning i elbussar.
Plattformen innehåller också flera intressanta nyheter. En av dessa är en nödbroms som kan aktiveras av passagerarna. Om bussföraren drabbas av akuta hälsoproblem som gör honom eller henne oförmögen att köra kan passagerare trycka på en nödbromsknapp på instrumentbrädan. Då stoppas bussen automatiskt på ett säkert sätt.
En annan säkerhetsfunktion är ett system som hanterar en däckexplosion under färd. På bråkdelen av en sekund aktiveras funktionen och gör att bussen stabiliseras medan föraren reagerar och kan hantera situationen. Enligt BYD fungerar funktionen i hastigheter upp till 100 kilometer i timmen.
Samtidigt som BYD presenterade sin nya elbussplattform lanserade företaget en ny elbussmodell med den nya tekniken, C11. Modellen kan fås med batteripaket på 184 kWh, 257 kWh, 311 kWh, 425 kWh och 593 kWh vilket uppges ge bussen en räckvidd på mellan 220 och 730 kilometer på en laddning.
När den nya bussmodellen ska lanseras på marknaden har inte avslöjats av BYD, inte heller vilka fler versioner som kommer förutom den elvametersbuss som nyligen presenterades.
Lämna ett svar