Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Lettiska bussförare blåsta i Sverige

– Jag är bedrövad över hur förarna har behandlats, säger Bergkvarabuss´ vd Göran Mellström till SvT:s Smålandsnytt. Foto: Ulo Maasing.

Tre lettiska bussförare som i fjol körde för Bergkvarabuss genom ett bemanningsbolag har blivit blåsta på stora summor, rapporterar Sveriges Televisions regionala nyhetsprogram Smålandsnytt. Enligt SvT fick förarna trettio kronor i timmen i lön. Dessutom stal bemanningsföretaget två månadslöner och traktamenten för förarna.

Under tre månader förra året körde de lettiska bussförarna åt Bergkvarabuss som hade anlitat det lettiska bemanningsföretaget Billig Arbetskraft. Uppgiften var att köra turister till och från Hurtigrutens kryssningsfartyg i Nordnorge.

– Vi betalade 205:50 i timmen till Billig arbetskraft som hyrde ut chaufförerna, säger Bergkvarabuss´ vd Göran Mellström. till Smålandsnytt.

– Det gör mig bedrövad att höra att letterna sedan fick knappt trettio kronor i timmen.

Mellström uppger också för SvT att han överväger olika lösningar för att hjälpa de drabbade förarna.

Den första månadslönen betalades ut punktligt från Billig Arbetskraft, men för de två sista månaderna har förarna inte fått någon ersättning. Enligt Smålandsnytt har den lettiska Yrkesinspektionen bötfällt Billig Arbetskraft, men ägaren har gått under jorden och inga pengar finns kvar i bolaget.

På fackförbundet Kommunal, som har kollektivavtal med Bergkvarabuss, är man upprörd och anklagar bussföretaget för lönedumpning. Samtidigt är 30 kronor i timmen en relativt bra lön i Lettland.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

11 kommentarer »

  1. Detta är ren trams. Bergkvarabuss säger ju upp svensk personal med arbetsbrist som motivering. Hur länge ska ”facket” låta detta bolag fördärva hela den svenska och även nu den norska busstrafikmarknaden med sina specialavtal till andrechaufförer m.m.
    Jag hoppas att Göran Mellström nu offentligt visar hur han tagit upp sin plånbok och ser till att dessa letter får avtalsenlig lön, traktamenten och inte bara låter detta smygas undan.
    Det är väl helt irrelevant vad som är en bra lön i Lettland när det i grund och botten är körningar som är gjorda i länder med helt andra avtal och där andra företag fått sina anbud sågade av Bergkvarabuss lågprisidéer. Göran Mellström kan ju försöka överleva i 3 måader i Norge med den inkomsten. Och till sist, borde inte Göran Mellström blivit kritisk och misstänksam redan vid kostnaden av 205.50 där även en mellanhand då ska tjäna pengar.Vi vet väl alla vad en förare kostar i timmen med korrekt lön enligt avtal.

  2. En viktig del av historien som ikke fortelles i artikkelen, er at oppdragene de litauiske sjåførene utførte, i hovedsak fant sted som kabotasje i Norge via flere mellomledd. At man som foretaksleder ikke har mer ”hånden i puddingen” vedrørende egen drift, er temmelig usannsynlig – med andre ord lite troverdig.

  3. Marie du verka vara anti berkvara och fru till nån bussåkare som har kontoret i fikan som inte kan räkna ambud, det du säger det är bara trams man säger upp personal som inte kan KÖRA buss , har varit i bolaget i 18 år jag har sldrig haft problem med lönen och kör alltid mercedes bussar!!

    • Bay
      Säg det till de som kommer till ICA med sin andrechaufförslön. Jag kör i alla fall Mercedesbuss. Var bland det tunnaste och mest enfaldiga i argument jag nånsin hört. Men du har rätt, har stor insyn. Mer än vad både du och andra anar.
      Och man blir lätt anti när ett bolag tillåts strunta i gällande avtal som sedan mindre bolag tvingas följa. Vi har idag ett fackförbund, både Transport och Kommunal som mer ska ses som ett skämt än en trygghet för den svenska busschauffören. Men du är väl inte ansluten Bay?

  4. Fullkomligt obegripligt att folk jobbar åt Bergkvarabuss när det är sån brist på chaufförer. Ännu värre att facket sväljer företagets lönemodell.

  5. Marie du verka ha kört som andrechaufför på BKB… Hahaha

  6. Bäste Bay, vill jag sätta pengar till för att för köra någon trist turkmerca? Svar nej!
    Tyvärr är det sådana kappvändare som du som gör att dessa företag kan fortsätta sin osunda konkurrens och att busschaufförerna även i fortsättningen blåses på sina rättfärdiga pengar. Grattis Bay, du står i täten för den utvecklingen. För du verkar mer än gärna jobba 12-15 tim och få betalt för 7.5 tim, så jag förstår inte riktigt dina glada skratt. Den som borde skratta mest är nog mest Göran Mellström och inte du.

    • Lilla Marie, du har noll koll.
      Att du är både korkad och rasist säger det mesta.
      Man jobbar inte 12-15 utan lön, men däremot är det raster/uppehåll mellan där.
      Jobbar man 12-15 timmar, så får man lön för dessa timmarna.

      Så du vill alltså ha lön för rast/uppehåll? Haha.

      • Trist när argumenten stannar vid korkad och rasist. Säger väl egentligen mer om vem som har noll koll. Ni får betalt för 7.5 timmar och inte en spänn mer och sedan ett traktamente som inte ens det stämmer. Men jag önskar er lycka till, för verkligen smarta människor går med på sådana avtal.

        • Sen menar ert geni till facklig representant Maria Fleur att det är helt ok att ha betalt för några få timmar som andreförare till och från destinationen för sen badar man ju bara, och i samma mening så menar hon att man lär sig något. Vadå? Simma? Hon menar att det är ok att städa företagets bussar gratis för hon vill ju ha det rent och fint. Och hon ska företräda förarna? Vem har handplockat henne? Är det sådana som du Dubbel?
          Hur fasen ska vi kunna få en seriös och rätt betald bransch med sådana människor som representanter??

  7. Marie! Äntligen säger jag bara….!! Äntligen en individ i branschen som säger som det verkligen är – jag håller med dig till 100% i dina resonemang.

    Lämnade bussbranschen (beställningstrafik) defintivt i våras just med anledning att man skulle få betalt runt 8 timmar per dag oavsett hur lång arbetsdagen var – och sen skulle man vara tacksam för att få tvätta och städa buss på fritiden… Körde några år för en mindre åkare som aldrig betalade mer än 8 timmar och som inte ens kunde stava till traktamente – fick nog och slutade där 2010.

    Började hos en annan åkare senare samma år och fick betalt för den tid man var verksam – rättvist och bra! Sen kommer det ett företag utan minsta erfarenhet från resebranschen och köper upp båda bussbolagen. Katastrofen var ett faktum – lönerna skulle sänkas framkom på ett möte – och passade det inte så fanns det så gott om busschaufförer…

    Jag slutade – deras förlust att bli av med en bra chaufför och jag hade min stolthet i behåll…. Det är som du skriver Marie, fruktansvärt synd att det finns individer som accepterar såna villkor och låter hjulen rulla…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)