Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svenska bussföretag anklagas för social dumpning

Utsikt från Nordkapsklippan. Busstrafiken från Hurtigruten och kryssningsfartyg har nu hamnat i blåsväder. Foto:Karl Brodowsky/Creative Commons.

Bara en dag efter avslöjandet att lettiska busschaufförer som kört åt Bergkvarabuss via ett bemanningsföretag har blivit lurade på sina löner kommer nya anklagelser om att svenska bussföretag ägnar sig åt social dumpning när de kör i Norge.

Liksom fallet med de tre lettiska bussförarna som körde åt Bergkvarabuss handlar det om transporter till Nordkap av kryssningspassagerare och passagerare med norska Hurtigruten.

Vår norska kollega bussmagasinet.no skriver att ordföranden i Finnmark Transportarbeiderforening, Tor Arne Labahå hävdar att det pågår en social dumpning pågår i busstrafiken till Nordkap.

– Under alla år har bussföretag från Finnmark haft kontrakt på att köra kryssnings- och hurtigruteturister som ska till Nordkap. När företaget Busscharter.no i fjol fick kontraktet på trafiken förändrades förhållandena radikalt, säger Labahå till bussmagasinet.no.

Busscharter.no kör trafiken även i år och använder till stor del svenska bussföretag med förare från Sverige, Danmark, Lettland och Polen.

– I vår fackförening har vi starka bevis för att dessa är kraftigt underbetalda i förhållande till norska förare, säger Labahå.

Hans Eirik Svepstad, ägare och styrelseordförande för Busscharter.no, tillbakavisar anklagelserna.

– Det är riktigt att vi anlitar svenska underleverantörer, men vi kräver att de betalar sina förare utifrån en norsk lönenivå. Vi gör också regelbundna kontroller för att se till att detta sker, och vi har inte kunnat hitta en enda avvikelse.

Bergkvarabuss kör inte åt Busscharter.no i år.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

4 kommentarer »

  1. Kvalificerat skitsnack. Varför då ta in utlänningar och betala norska löner? ?

  2. Ni kan hänga ut Bergkvarabuss utan problem men i detta fallet verkar det vara känsligt, ge oss namnen på de svenska företagen annars blir artikeln ganska oseriös ! Det är nog fler än jag som undrar hur man får kalkylerna att gå ihop på Norgekörningarna:)

    • Nog så Daniel. Men Norge var lönsamt innan en viss aktör kom in och som i många andra fall slog benen av alla andra. Du nämnde namnet själv och alla vet vem jag pratar om.
      Att de just i år inte kör för just den aktören innebär ju inte att de lämnat Norge. De kör i år med ännu fler bussar men nu för en annan aktör. Fortsatt med lönedumpningssystem.

  3. Bergkvarabuss kör inte i år… Nähä, kan det vara Busscentralen då eller Traveller då? Men en drös bussar med Bergkvarabuss på sidan åker där i alla fall.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)