Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Växande proteströrelse mot busspriser

De som åker med stadsbussarna i Uppsala får snart 50 procent dyrare månadskort. Foto: Ulo Maasing.

De som åker med stadsbussarna i Uppsala får snart 50 procent dyrare månadskort. Foto: Ulo Maasing.

En proteströrelse mot det nya månadskortet i Uppland håller på att växa sig allt starkare. I april planerar Upplands Lokaltrafik, UL, att införa ett nytt månadskort som kommer att kosta 790 kronor och ska gälla i hela länet.  Den som idag enbart reser med stadsbussarna i Uppland får då en 50-procentig prishöjning från dagens 525 kronor i månaden.

Det nya 30-dagarskortet ska gälla i hela länet. Alla betalar 790 kronor. Det betyder billigare månadskort för dem som åker långt, men för dom som bara åker med stadsbussarna betyder det en kraftig höjning.

Den kraftiga höjningen för dem som enbart åker stadsbuss har vållat starka reaktioner. En Facebooksida och namninsamling som på söndagen startade mot det nya biljettpriset hade på tisdagskvällen fått närmare 1800 underskrifter

Bakom insamlingen står sjuksköterskan Karolina Johansson som dagligen pendlar mellan sitt hem i Gottsunda och Akademiska sjukhuset.

– Jag hoppas att uppropet leder till att politikerna fattar ett annat beslut. Att vi får ett kort för oss som reser i staden till ett pris och ett annat kort för de som reser i länet, säger hon till SvT:s regionala nyhetsprogram ABC.

Centerpartisten Johan Örjes är ordförande i trafiknämnden i landstinget i Uppsala län. Han tillbakavisar kritiken.

Share Dela

Taggat som: , ,

3 kommentarer »

  1. Ja, busstrafiken i Uppsala blir dyr, eftersom Uppsala envisas med att ha gasbussar som går på fordonsgas (fordonsgas = en blandning av biogas och fossil naturgas), vars biogas-andel kanske dessutom måste köpas in från biogasanläggningar långt från Uppsala, så blir drivmedlet till bussarna dyrt. Dessutom är gasbussarna dyra i inköp och dyra i drift och underhåll/reparationer.
    Det finns billigare alternativ; Att köra vanliga EURO2- och EURO3-dieselbussar på biobaserad HVO. Det ger lika rena avgaser som gasbussar map sot, NO2 och cancerframkallande kolväten. Map växthusgasen metan(CH4) blir dieselbussar som körs på HVO renare. (HVO är en typ av syntetiska paraffinoljor, som följer den EU-gemensamma tekniska specifikationen: CEN TS 15940 och är avsedd so drivmedel för dieselmotorer)

  2. Ingen i den här debatten har ännu såvitt jag vet tagit upp frågan om dom resenärer som i alla år har suttit och åkt längre på sina biljetter av alla slag än dom har betalat för. Med alla dessa turer som UL har, och som ju resenärerna kräver denna turtäthet, så blir det alldeles säkert mycket pengar varje dag. På UL har man aldrig gjort en tillstymmelse till ansträngning eller ens väckt frågan om det överhuvud finns något att göra. Visst finns det det. Man kan t.ex. börja med att göra regelbundna stickkontroller osv. osv. Men det tycks vara tabu i Sverige att komma till pudelns kärna.

Trackbacks

  1. Stor mediauppmärksamhet kring protesterna | Behåll stadskortet i Uppsala

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)