Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Keolis satsar på vinden

Tre av de elhybridbussar som körs av Keolis på linje 73 i Stockholm i företagets depå i Frihamnen, Stockholm. Nu satsar Keolis på vindkraft för att försörja depåer och kontor med el. Foto: Ulo Maasing.

Tre av de elhybridbussar som körs av Keolis på linje 73 i Stockholm i företagets depå i Frihamnen, Stockholm. Nu satsar Keolis på vindkraft för att försörja depåer och kontor med el. Foto: Ulo Maasing.

Keolis Sverige blir allt mer vinddrivet. Företaget ska nu bli vindkraftsproducent genom att hyra tre vindkraftverk som förser Keolis depåer och kontor med förnyelsebar el. Vindkraftverken står i Falkenberg, Gotland samt Kiruna och kan leverera nästan hälften av Keolis elbehov.

– Satsningen på vindkraft ligger helt i linje med vårt miljö- och hållbarhetsarbete säger Catarina Fritz, ekonomidirektör och ansvarig för hållbarhetsfrågor hos Keolis. Idag drivs 9 av 10 av våra bussar på förnyelsebara bränslen och genom initiativet att producera egen el så lyfter vi vårt hållbarhetsarbete ytterligare en nivå.

Keolis satsning på vindkraft sker i samarbete med  Bixia som satsar långsiktigt på att bygga ut den förnybara elproduktionen tillsammans med sina kunder. Dels bygger Bixia vindkraftverk med kunderna som delägare, dels köper man in en stor andel förnybar el direkt från producenter.

Keolis är också Sveriges meste elbussoperatör. Företaget kör de elhybridbussar som idag går på linje 73 i Stockholm och kommer också att köra trafiken på den nya busslinje som startar i Göteborg den 15 juni inom ramen för det ambitiösa projektet ElectriCity. Elkraften till båda linjerna produceras också med vindkraft.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)