Nu rycker de skånska superbussarna allt närmare. Just nu pågår en utredning om 8 utpekade stråk i Skåne där konceptet med superbuss skall utvärderas. Målet är att invånarna i Skåne skall få del av bra fungerande infrastruktur – och lätt kunna resa mellan hem, arbete och aktiviteter.
Konceptet utgår från det som brukar kallas BRT, bus rapid transit, men har utvecklats och tillämpas på regional nivå. Det består av tre lika viktiga beståndsdelar; infrastruktur (framkomlighetsåtgärder), trafikering och fordonet (trafikprodukten). De tre beståndsdelarna ska utgöra en sammanhållen, stark enhet.
Det handlar om att erbjuda snabba och komfortabla bussresor i långa förbindelser som utgör ett komplement till den regionala tågtrafiken i Skåne, det vill säga Öresundståg och Pågatåg. Resorna ska bli snabbare, punktligare och pålitligare än idag och superbussarna ska erbjuda samma fördelar som den regionala tågtrafiken.
– Att de som bor i Skåne skall kunna resa på ett lätt och bra sätt är en av de prioriterade sakerna i vår regionala utvecklingsstrategi och stärker möjligheterna till fler jobb och grön tillväxt, säger Mikael Stamming, utvecklingsdirektör i Region Skåne.
– Det är viktigt att se helheten i konceptet och att vår utredning handlar om hur vi skall kunna erbjuda bekväma och effektiva resor och var åtgärder för detta behöver göras, framhåller Patrik Lindblom, kollektivtrafiksstrateg vid Region Skåne
En god framkomlighet är avgörande för konceptet.
Förutsättningen för ett genomförande är därför att alla parter i respektive stråk, kommuner, region och Trafikverket, är överens om de anpassningar som krävs i infrastrukturen.
Nästa steg blir att innan sommaren föra en dialog med kommunerna och under hösten 2015 skriva överenskommelser om genomförandet i varje stråk.
Lämna ett svar