
I Linköping kördes förra året 80 procent av kollektivtrafiken på förnyelsebara drivmedel. Foto: Ulo Maasing.
Något mer än hälften, 51 procent, av landets kollektivtrafik drivs med förnybara drivmedel. På bara några år har användningen av förnybara drivmedel i kollektivtrafiken ökat kraftigt. Högst andel förnybart drivmedel i kollektivtrafiken har Stockholms län, Region Skåne och Kalmar län med drygt 60 procent. Då är el till spårtrafiken inte inräknad.
I praktiken redovisas alltså siffror för busstrafiken.
Andelarna RME, biogas och etanol har ökat samtidigt som andelen diesel sjunkit.
På kommunnivå har Falköping 100 procent förnybart med enbart biogasdrivna bussar, följt av Linköping med 80 procent och Norrköping samt Motala med 77 procent förnybart drivmedel i kollektivtrafiken.
I den kollektivtrafik som landstingen/regionerna svarar för har 53 procent drivs 53 procent av trafiken med förnybara drivmedel – en ökning med 16 procentenheter sedan 2009. Kommunernas trafik har 38 procent förnybara drivmedel, en ökning med tolv procentenheter sedan 2009.
Allt detta enligt rapporten ”Nyckeltal energi och klimat 2012” som presenterades av Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, på måndagen.
Lämna ett svar