Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Arrivakaoset: Österåker fortsätter med fler egna bussar (uppdaterad version)

Österåkers kommun fortsätter att köra egna bussar för att säkra att skolelever ska kunna komma till och från sina utbildningar. Från och med idag, fredag, har trafiken utökats med turer på de båda SL-linjerna 622 och 626.

Österåker satte i tisdags in egna bussar på SL:s linje 629 som en reaktion på det kaos som har präglat busstrafiken i nordöstra Storstockholm sedan Arriva tog över trafiken där i början av januari.

Österåker räknar med att fortsätta med extrabussarna tills Arriva kan garantera att klara trafiken.

Enligt Arriva är nya, förbättrade, körscheman den viktigaste pusselbiten för att få den. På onsdagen presenterade företaget de nya schemana för förarna. De ska nu söka sina nya tjänster som kommer att gälla från och med slutet av denna månad.

Arriva hyr också in personal för att se till att alla bussar verkligen kommer ut i trafik på morgnarna. Det är en åtgärd man avser att fortsätta med tills de värmeramper som har krånglat byts ut.

Det här är en del av de åtgärder som Arriva uppger att man nu vidtar för att få ordning på trafiken:

Nästa vecka inleder Scania ett arbete för att komma till rätta med de problem med backventilen i bränslesystemet som lett till bränslebrist på en stor del av de bussar Arriva övertagit. Detta arbete beräknas vara avklarat vecka 10.

I samband med övertagandet upptäckte Arriva att de så kallade bussramperna, som förser bussarna med el och värme nattetid, inte fungerar när det gäller moderna bussmodeller. Det har bland annat gjort att bussar har blivit stående strömlösa på morgonen när de ska tas ut i trafik.

I april kommer helt nya bussramper att börja byggas. Fram till dess installeras ett elverk som kopplas till bussrampen för att säkerställa bussuttaget på morgnarna.

Arriva har även hyrt in extrapersonal som manuellt ska säkra bussuttaget.

Kapacitetsbrist i kommunikationsradioutrustningen har enligt Arriva bidragit till långa kontakttider mellan förarna och trafik- och informationsledningen. Det har bland annat rört sig om gamla datakablar som nu har bytts ut. Delar av radiokommunikationen har ersatts med telefon.

 

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)