
Nordirländska Wrightbus, som också har ett nära samarbete med Volvo, lanserade sin nya midibuss StreetLite i höstas. Foto: Ulo Maasing.
Få stora och desto fler mindre bussar ingår i den jätteorder på nya bussar som den brittiska transportjätten First nu har placerat. Ordern omfattar hela 464 nya bussar som ska levereras under budgetåret 2013/2014. För Volvo innebär Firsts order något av en besvikelse. Volvo är traditionellt en storleverantör av bussar till First, både enplansbussar och dubbeldäckare i samarbete med Wrightbus.
Men i den här omgången får Volvo bara en liten del av beställningarna, nämligen 37 bussar, 35 B7RLE med kaross från Wrightbus och två Volvo 7900 Hybrid. För ett år sedan beställde First 29 Volvo 7900 Hybrid som ska sättas i trafik under våren.
First, som har 8500 bussar i trafik i Storbritannien, är en viktig kund för busstillverkarna. Företaget har länge pressat på tillverkarna för att få fram lättare, mer bränsleeffektiva bussar. Liksom flertalet kommersiella operatörer i Storbritannien är man inte fixerad vid en vagnpark av enbart stora bussar, utan anpassar fordonsstorlek efter resandet på sina linjer.
I sin jätteorder väljer First nu att satsa på en mindre del stora bussar: 42 dubbeldäckare från Alexander Dennis (ADL), de 37 Volvobussarna samt två turistbussar.
Det innebär att av enplansbussarna är 90 procent ”lättviktare”, alltså bussar med en totalvikt under 14 ton. Samtliga nya bussar utrustas med trådlöst internet.
– Att ha wi-fi som standard är allt viktigare för våra kunder. Alla bussar kommer också att ha läderfåtöljer eller fåtöljer av konstläder, säger Giles Fearnley, vd för First UK Bus.
Det här är Firsts jätteorder, modell för modell:
Alexander Dennis:
142 Enviro 300
42 Enviro 400 dubbeldäckare
36 Enviro 200
2 Plaxton Panther turistbussar
Wrightbus:
179 SteetLite
Volvo:
35 B7RLE/Wrightbus
2 7900 Hybrid
Optare:
18 Versa
För åtta bussar är leverantör ännu inte fastställd.
Lämna ett svar