Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Största ändringen någonsin av Västerås busstrafik

Den 18 augusti läggs busstrafiken i Västerås om rejält. På måndagen presenterade Västmanlands Lokaltrafik, VL, det nya linjenätet som innebär att många visserligen kommer att få lite längre till bussen, men samtidigt ska bussarna gå oftare än idag.

Sju stadslinjer utgör basen för Västerås nya busstrafik.

Enklare, oftare och snabbare har varit mottot när Västmanlands Lokaltrafik har lagt upp det nya linjenätet. Dagens kollektivtrafik i Västerås planerades på 70-talet och har sedan dess bara justerats efter behov.

Linjerna kommer att ha samma nummer dag och natt. Det blir inga lågtrafiklinjer och bussarna kommer att köra på samma minuttal varje timme. De flesta linjerna kommer ha en helårstidtabell. Undantaget är Stadslinjerna i Västerås tätort som även har en sommartidtabell, vilken följer skolornas sommarlov.

De sju stadslinjerna kommer att trafikeras alla dagar, hela trafikdygnet: Måndag – torsdag  05.00 – 23.30, fredagar 05.00 – 03.30, lördagar 06.00 – 03.30 och söndagar 06.00 – 00.00

De tyngsta linjerna i det nya linjenätet, linjerna 1 och 2, får 7,5-minuterstrafik.

Omläggningen i augusti är den största förändringen sedan busstrafiken började i Västerås på 1920-talet.

Linjedragningarna ändras, linjerna får nya nummer, och i Västerås tätort blir det ett stadslinjenät med sju linjer som är rakare för att ge snabbare resor. Det blir tätare bussturer och trafikutbudet kommer att öka både under nätter och helger.

Även till tätorterna utanför Västerås ökar utbudet på tre nya, genomgående förortslinjer.

Tre nya, genomgående förortslinjer inrättas.

I Västerås tätort ersätter tre nya servicelinjer Aroslinjerna. Dagens flexlinjetrafik för personer över 65 år, för personer med färdtjänsttillstånd eller med hel sjukersättning kommer att finnas kvar.

Tre nya servicelinjer ersätter dagens Aroslinjer.

Flertalet hållplatser rustas upp med nya väderskydd, fasta bänkar, trygga cykelparkeringar, goda anslutningar från gång- och cykelväg samt taktila plattor på marken för synsvaga.

Bussarna ska ha modern teknik med textinformation och automatiska utrop för nästa hållplats, utvändiga utrop när bussen anländer till en hållplats, samt tydlig skyltning om linjenummer och destination.

Den nya trafiken gör det också nödvändigt att anställa fler bussförare i Västerås.

– Det krävs åtminstone 50 nya heltidstjänster som förare, säger Maria Linder, förvaltningschef på Västmanlands lokaltrafik, till Sveriges Radio P4 Västmanland.

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. I förra veckan plockade man bort busskurerna för linje 11 och 15 längs Järnbruksgatan och vi undrar nu om man tänker sätta dit tillfälliga vindskydd eller om det ska se ut så här till augusti, när det nya bussystemet kommer igång.

    Det är väldigt underligt att man beslutar att ta bort dessa busskurer redan i mitten av april, speciellt
    som vi upplever en mycket sen vår med kyla och blåst, vilket gör det eländigt för passagerarna att vänta in bussen, under bar himmel, längs en gata, som är helt oskyddad för vädrets makter.

    Hoppas få svar på denna undring !

    Med vänlig hälsning
    Birgitta & Bengt-Eric Silver, Håkantorpsgatan 19, Västerås

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)