Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elleverantörer kräver storsatsning på kollektivtrafik

Svensk Energi kräver en storsatsning på kollektivtrafik. Bilden visar en av Swedavias hybridbussar från Volvo i trafik på Arlanda flygplats. Foto: Ulo Maasing.

Höj bensinpriset, kräv skatt för fri parkering på arbetsplatsen och storsatsa på kollektivtrafiken. Det kräver  Svensk Enrgis Kjell Jansson och Henrik Wingfors i en debattartikel i Ny Teknik på måndagen. Svensk Energi är branschorganisation för Sveriges elleverantörer. I artikeln kräver de båda tuffa åtgärder för att den svenska transportsektorn ska bli oberoende av fossila bränslen år 2030.

– Kraftiga styrmedel kommer att behövas. Att göra fossildrift dyrt, och andra bränslealternativ billigare, kommer att vara centralt, skriver de båda.

Kjell Jansson är vd för Svensk Energi och Henrik Wingfors är ansvarig för elfordon inom organisationen.

De presenterar ett tiopunktsprogram av åtgärder som de menar redan nu kan genomföras nationellt:

1 Dyrare bensin och diesel kommer att bli nödvändigt
2 Bygg bort flaskhalsarna i järnvägssystemet
3 Förmånsbeskatta konsekvent fri parkering på arbetet; 90 procent har idag fri parkering på arbetet
4 Bevaka att reseavdragen görs korrekt; hälften är idag felaktiga
5 Inför fordonsskatt av fransk bonus/malusmodell; reduktionen av CO2 kan uppgå till 20-25 procent
6 Inför fler bilfria zoner i städer och tätorter
7 Storsatsa på kollektivtrafiken
8 Intensifiera satsningar på cykeltrafik
9 Begränsa handelns lokalisering; externa handelscentra ökar behoven av transporter
10 Inför ett trafikslagsoberoende reseavdrag; ett avståndsbaserat system innebär att kollektivtrafik gynnas på bekostnad av bilresor.

Dessutom föreslår de båda artikelförfattarna bland annat att staten bör satsa på demonstrationsprojekt för eldrift av tunga fordon.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)