Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Scania och Siemens samarbetar om eldrivna fordon

Scanias prototyp till hybridbuss från 2008. Nu rycker elektrifieringen av vägtrafiken allt närmare. Foto: Dan Boman.

Elektrifieringen av vägtrafiken tar nya steg framåt. Buss- och lastbilstillverkaren Scania har nu inlett ett samarbete med Siemens. Samarbetet innebär att man integrerar Siemens teknik för strömförsörjning av fordon med Scanias kunnande om elektrifiering av drivlinor i lastbilar och bussar.

Scania har sedan lång tid utforskat möjligheten med elektrifiering av drivlinan i bussar och lastbilar. Siemens har arbetat med teknik, där fordon med en elektrifierad drivlina får kraft från en ledning i luften via en så kallad pantograf, strömavtagare, på taket. Scania och Siemens har nu inlett ett samarbete med avsikt att vidareutveckla tekniken och ta fram ellastbilar för kommersiellt bruk.

Samarbetet innebär att Sverige kan bli först i världen med eldrivna lastfordon och elvägar för kommersiellt bruk.

Det är också den tekniska utvecklingen inom lastbilsproduktionen som till stor del ligger till grund för busstillverkningen.

Scanias drivlineteknologi har en hybriddrivlina som bas, dvs en kombination av el- och förbränningsmotor. kan kompletteras med elöverföring via en ledning i luften, så kallad konduktion, eller strömförsörjning av fordonet via vägbanan, så kallad induktion och därmed bli helt elförsörjd på elektrifierade vägavsnitt.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)