Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Varannan buss bröt mot körtidsregler, var fjärde körde för fort

Var fjärde buss i beställningstrafik kör för fort, 45 procent av förarna visar brister när det gäller kör- och vilotidsregler. Foto: Ulo Maasing.

Nästan hälften av de bussförare i beställningstrafik som polisen och transportstyrelsen har kontrollerat har fått någon typ av anmärkning rörande kör- och vilotider. Däremot är förarna bra på att följa reglerna när det gäller körkort, yrkeskompetensbevis och alkohol och droger.

Det framgår av den slutredovisning till regeringen som Transportstyrelsen presenterade på fredagen.

I mars 2012 fick man tillsammans med Rikspolisstyrelsen i uppdrag att genomföra tillståndsmätningar av buss-, gods- och taxitrafik. Uppdraget gällde också att komma med förslag på eventuella ändringar av regelverket för yrkestrafiken.

Förutom när det gäller kör- och vilotidsreglerna sköter sig alltså bussförarna bra, enligt polisen och Transportstyrelsen. Det är inte heller någon skillnad på svenska och utländska förare.

Bra betyg får också bussföretagen som är duktiga på att följa regelverket.

100 procent av företagen är utan anmärkning rörande trafiktillstånd. När det gäller gemenskapstillstånd uppskattar myndigheterna att fem procent av företagen uppvisar någon form av anmärkning. I cirka tio procent har sanktioner rörande kör-  och vilotider utfärdats mot företaget.

När det gäller bussarnas tekniska skick, utom däck, har drygt 20 procent fått ett föreläggande. För däcken har bara tre procent fått ett föreläggande.

Alla kontrollerade bussföretag betalar fordonsskatten som de ska. När det gäller körförbud/föreläggande för tidigare brister har 98 procent av företagen skött sig.

Rörande skyddsanordningar är andelen med anmärkning uppskattningsvis åtta procent, konstaterar Transportstyrelsen, medan ca 25 procent har anmärkningar rörande hastighet.

Siffrorna bygger på kontroll av ett urval bussar i beställningstrafik i fem polisdistrikt: Stockholm, Skåne, Västra Götaland, Dalarna och Norrbotten. Bussar i linjetrafik ingick inte i kontrollerna som gjordes under vecka 21 – 23.

Efter året kontroller föreslår nu Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen en rad åtgärder:

Återkommande tillståndsmätningar inom buss, gods och taxi ska genomföras vart tredje år och redovisas för regeringen.

Information med trafiktillstånd för buss och gods, anställda förares behörigheter genom företagsinloggning samt uppgifter om antal tillstånd, behörigheter, tillsyner och kontroller på väg ska i största möjliga mån finnas tillgänglig på Transportstyrelsens webbplats.

Rikspolisstyrelsen och Transportstyrelsen ska ta fram en gemensam strategi för tillsyn och kontroll av yrkestrafiken på väg senast den 30 juni 2013.

Riskvärderingssystemet ska utvidgas i enlighet med en EG-förordning och inför det ska nationella förordningar anpassas.

Utökningen av riskvärderingssystemet innebär att Transportstyrelsen på ett systematiskt sätt får information om de brott och överträdelser som yrkestrafikföretag har gjort sig skyldiga till. Systemet ska ligga till grund för urval vid tillsynsarbetet. Den 1 januari 2015 ska riskvärderingssystemet börja tillämpas.

Rikspolisstyrelsen ska ta fram föreskrifter för hur enskilda polismän ska kunna hindra ett fordon från fortsatt färd.

Ett riskvärderingssystem ska tas fram för taxi för att kunna rikta tillsynen där den behövs mest. Även det riskvärderingssystemet ska börja tillämpas den 1 januari 2015.

Även andra åtgärder mot taxi planeras, till exempel skärpta regler för prisinformation och förslag på att införa krav på att hitta till passagerarnas mål i körprovet för taxiförarlegitimation.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)