Stena Lines nya Bordershop i Sassnitz, Tyskland, har gett rederiets linje mellan Trelleborg och Sassnitz ett rejält lyft. Under det första kvartalet ökade antalet passagerare på linjen med tio procent jämfört med förra året. För bilar är ökningen mer än det dubbla. Rederiet anser att en viktig bidragande orsak till ökningen är den nya Bordershop som öppnade den 11 februari.
Och det är flaskan som lockar svenskarna. En prisjämförelse 22 april visar att Stena Line Bordershop är upp till hela 70 procent billigare än Systembolaget.
– Lanseringen av Stena Line Bordershop har satt Stena Line på kartan i södra Sverige tillsammans med övertagande av Trelleborgslinjerna. De låga priserna i butiken har lockat många resenärer under våren och är viktig bidragande orsak till ökningen av antalet passagerare och bilar på linjen Trelleborg-Sassnitz under det första kvartalet i år, säger Niclas Mårtensson, Route Manager för Stena Lines Tysklandslinjer.
Antalet passagerare på linjen Trelleborg-Sassnitz ökade med 10 procent under första kvartalet jämfört med föregående år. Totalt reste cirka 65 000 passagerare med närmare 20 000 bilar på linjen under perioden. Även antalet besökare på Stena Line Bordershops hemsida ökat stadigt, likaså antalet förbeställningar genom hemsidan.
– Sedan lanseringen i början av februari har antalet besökare till butiken ökat konstant och under påskveckan slog vi försäljningsrekord. Vi får se hur länge rekordet står sig dock, vårens riktiga storsäljardagar infaller historiskt sett på lördagarna under Kristi Himmelsfärd och Pingst. Enbart under dessa två dagar säljer vi 36 procent mer alkohol jämfört med snittet övriga dagar av året, säger Cecilia Alenfelt, ansvarig för Stena Line Bordershop.
Lämna ett svar