Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förslag om dyrare arbetsresor i kollektivtrafiken

Gör kollektivtrafikresorna dyrare under rusningstid och billigare under lågtrafik, föreslåt bland andra Stefan Fölster. Foto: Ulo Maasing.

Att resa kollektivt under högtrafik, när de flesta åker till arbeten och utbildning, bör bli dyrare. Samtidigt kan man då sänka biljettpriserna radikalt under lågtrafik. Det föreslås i en ny rapport från Reforminstitutet och dataföretaget IBM. Ett månadskort i SL-trafiken för den som bara åker under lågtrafik skulle inte behöva kosta mer än 300 kronor, skriver Reforminstitutets Stefan Fölster och IBM:s Lars Wiigh i en debattartikel i Dagens Nyheter på torsdagen.

Den som har ett lågtrafikkort kan visserligen också resa under rusningstid, men då skulle varje resa osta 20 kronor extra och maximalt 40 kronor per dygn, skriver  de båda.

Den som alltid åker under rusningstid skulle betala ungefär 1100 kronor i månaden för sina SL-resor, menar Fölster och Wigh. De framhåller att under en stor del av dygnet rullar bussar, pendeltåg och tunnelbanor nästan tomma, för att sedan fyllas till bristningsgränsen under några få timmars rusningstrafik.

– Denna ojämna belastning driver upp kostnaden för kollektivtrafiken, gör det svårare att hålla tidtabeller, och är besvärliga för resenärer.

Wigh och Fölster anser att människor med låga inkomster skulle gynnas av en differentierad taxa.

– I dag har en rusningstidsresenär som åker varje dag en ganska låg kostnad per resa jämfört med till exempel en deltidsarbetande som bara åker tre dagar i veckan. Ändå har de som alltid åker under rusningstid i snitt betydligt högre inkomster än till exempel pensionärer, arbetslösa eller deltidsarbetande som oftare åker under lågtrafiktid. Lågtrafiktaxan ger dessa en lägre kostnad, skriver de.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)