Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussbranschen dålig på service

Kundbetyget på service vid bussresor är lågt, men det finns företag som utmärker sig, bland andra Swebus. Foto: Ulo Maasing.

Persontrafiksektorn är inte särskilt bra på service och bussbranschen tillhör de sämsta i landet på service. Det hävdas i den årliga undersökningen ServiceScore som har kartlagt hur kunderna upplever servicen i sjutton olika branscher.

Till grund för betygen ligger en webbaserad undersökning där över 2000 personer har svarat.

Svaren visar att det finns stora skillnader mellan de olika branscherna. Apoteken upplevs generellt ge bäst service följda av hotell och restauranger. I botten hittar vi förutom telekom (TV/Bredband och telefoni), statliga myndigheter, tågresor och bussresor.

För att vara företag som arbetar i branscher där kundupplevelsen är en avgörande del av erbjudandet är det överraskande hur stor spridningen är mellan dessa olika kategorier och även mellan de individuella företagen, konstaterar undersökningen.

Den 10:e april kommer vinnarna i de olika kategorier som ingår i undersökningen att avslöjas.De tre som ligger i botten i kategorin Persontransporter är Ryan Air som med stor marginal intar sista platsen och även återfinns bland Sveriges sämsta företag på att ge service av alla de undersökta företagen i undersökningen, SJ och Kollektivtrafiken på respektive hemort.

Nominerade som bästa persontransportföretag är Arlanda Express, Flygbussarna och Swebus.

Här är resultaten för de kategorier som ingår i årets ServiceScore. Persontransportsektorn markerad med rött.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)