Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Konkurrensverket backar om Jämtlandsupphandling

Konkurrensverket har beslutat sig för att dra tillbaka sin stämning mot Länstrafiken Jämtlnd när det gäller upphandlingen av en uppgradering av länstrafikens biljettmaskiner. Verket hade stämt Länstrafiken Jämtland på 1,5 miljoner i upphandlingsskadeavgift.

Konkurrensverket ansåg att Länstrafiken hade brutit mot lagen om upphandling när biljettmaskinerna uppgraderades under 2011.

Ett liknande fall avgjordes nyligen i Högsta förvaltningsdomstolen där ett statligt verk var Konkurrensverkets motpart. Konkurrensverkets klagande avslogs. Det gjorde att Konkurrensverket drog tillbaka sin ansökan mot Länstrafiken.

Yrkandet från Konkurrensverket inkom under senhösten 2011 till förvaltningsrätten.

– Det känns bra att vi äntligen får ett avslut i detta efter att ha väntat i 1,5 år på en dom. Detta är också ett kvitto på att vi inte gjort fel när vi valde Fara som leverantör, säger Stefan Fredriksson, VD Länstrafiken Jämtland.

När Länstrafiken fick besked från sin leverantör, Fara, att de skulle upphöra med support, underhåll och utveckling av deras befintliga biljettsystem valde Länstrafiken att uppgradera till samma system av nyare modell.

Länstrafikens styrelse tog i juni 2010 beslut om att ge dåvarande verkställande direktör direktiv om att slutföra förhandlingarna med den norska leverantören Fara ticketing. Fara var den befintliga leverantör som Länstrafiken redan hade ett avtal med gällande biljettmaskinerna.

– Vi i styrelsen gjorde bedömningen att det handlade om en uppgradering av redan befintligt avtal så därför gjordes ingen upphandling.

– Konkurrensverket motsatte sig den bedömningen och menade att det handlade om ett nyköp och lämnade in en ansökan om upphandlingsskadeavgift. Att ansökan nu är återtagen visar på komplexiteten i hur man skall tolka lagen om offentlig upphandling, säger Thomas Hägg, ordförande Länstrafiken Jämtland.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)