
Linje 201 i Västernorrland är en av de som hotas av betydande nerskärningar. Nattrafiken försvinner, liksom tre dubbelturer dagtid. Arbetspendlingen försvåras för skiftarbetande. Linjens attraktivitet blir sämre. Foto: Ulo Maasing.
Kraftiga försämringar hotar nu busstrafiken på E4:an mellan Sundsvall och Härnösand. Nerskärningarna kommer att slå direkt mot arbetspendling och att ”i stort sett all möjlighet till helg- och fritidsresande försvinner”. Det framgår av den analys som Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland har gjort av konsekvenserna av de besparingar som landstinget i Västernorrland beslutade i december. Då klubbades besparingar på elva miljoner/år på busstrafiken i länet.
Nu står det klart att konsekvenserna blir nästan förödande på busstrafiken i det tunga ståket Sundsvall – Birsta – Timrå –Härnösand.
Det går nämligen inte att göra de tänkta nerskärningarna i glesbygdstrafiken därför att man redan har beslutat om besparingar i busstrafiken i Kramfors och Sollefteå kommuner.
Återstår alltså att börja skära i det tunga stråket längs E4. Bland annat kommer de stora satsningar som gjorts för kollektivtrafiken i handelsområdet Birsta. ”De föreslagna neddragningarna omintetgör en stor del av satsningen på 50 miljoner kronor, vilket troligtvis leder till att den positiva resandeutvecklingen i området i stället vänder nedåt och resandet minskar”, skriver myndigheten i sin analys.
Nästa vecka kommer frågan om nerskärningarna upp i landstingets regionala nämnd.
– Vi kommer att dra tillbaka delar av beslutet som togs i december, men jag kan inte gå in på detaljer, säger nämndens ordförande Sverker Ågren(KD) till Sundsvalls Tidning.
Han hävdar också att den ökade tågtrafiken betyder att situationen inte är så illa som kollektivtrafikmyndigheten vill göra gällande.
Regional tågsatsning, biogassatsning, tillgänglighetsanpassning. Många vackra ord som fördyrar kollektivtrafiken utan att det ger några fler resenärer.
Resultatet blir den perfekta kollektivtrafiken, miljövänlig, tillgänglig för resenärer som är rullstolsburna. Det enda som inte är perfekt är att den blir så dyr att samhället inte har råd med den.
Fördubblingsprojektet är sedan länge glömt, nu gäller det att skära i den miljövänliga och tillgänglighetsanpassade kollektivtrafiken.
Snart finns det några få miljövänliga bussar som går för sällan, de passerar på de få turerna man har råd med, fina tillgänglighetsanpassade hållplatser, där inga resenärer väntar eller kliver av.
Tänk va pengar samhället lägger på att förstöra möjligheten till en effektiv kollektivtrafik.