Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tusen firade när Bergkvarabuss invigde i Hamburg

Vårsolen sken över de mer än tusen gästerna när Mekka Traffic/Bergkvarabuss invigde sin nya serviceanläggning i Hamburg. Foto: Bergkvarabuss.

Mer än tusen gäster fanns på plats när Mekka Traffic/Bergkvarabuss nyligen invigde sin stora, toppmoderna serviceanläggning i Hamburg. Anläggningen drivs av företagets tyska dotterbolag Eite Traffic GmbH.

Elite Traffic GmbH har 77 bussar. Man bedriver beställnings- & utlandstrafik, skolskjuts-, linje- & handikapptrafik.

Man har också en resebyrå, där det egenproducerade Europaprogrammet marknadsförs och säljs. Man erbjuder även skräddarsydda resor till företag, föreningar och andra grupper.

Under de senaste två åren har företaget blivit offensivare i sin marknadsföring, vilket börjar visa resultat genom nya kunder inom de olika delarna av verksamheten. En populär nyhet är de lokala sommarnattsturerna i Hamburg, där man efter en guidad rundtur besöker den traditionella vattenorgelkonserten på Planten un Blumen..

För första gången har i år möjligheter till långväga busstrafik öppnats upp på den tyska marknaden. Elite Traffic har inlett ett samarbete med FlixBus som byggt upp ett nät över hela Tyskland. Elite trafikerar för tillfället sträckorna Hamburg – Berlin och Hamburg – Köln.

Elite Reisen startade sin verksamhet 1928. 2004 förvärvades företaget av Mekka Traffic och omvandlades till Elite Traffic GmbH. Omsättningen uppgår till ca 80 miljoner kronor och företaget har ca. 120 medarbetare.

Bergkvarabuss startade sin verksamhet 1981 och har under de senaste åren expanderat kraftigt. Idag är det Sveriges största familjeägda bussföretag med en fordonspark bestående av närmare 900 fordon. Omsättningen uppgår till ca 1,3 miljarder kronor och koncernen sysselsätter ca 1300 personer.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)