Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fler satsar på snabbladdade elbussar

Eldriven busstrafik i städerna rycker allt närmare. Bara en dryg vecka efter att Volvo premiärvisat sin snabbladdade plug-in-hybridbuss meddelar ännu en busstillverkare att man kommer att presentera en snabbladdad elbuss. Det är franska PVI som också producerar eldrivna bussar under namnet Gépébus. Företaget har tillverkat elbussar i mer än tio år. Till skillnad från Volvos plug-in-hybrid satsar Gépébus på helt eldrivna midibussar.

Franska PVI/Gépébus system WATT för snabbladdade elbussar fungerar så att bussarnas batterier laddas vid varje hållplatsuppehåll. Lösningen premiärvisas i Génève senare i månaden. Bild: Gépébus.

På den internationella kollektivtrafikunionen UITP:s världskongress och utställning i Génève senare den här månaden kommer man att visa sitt nya elbussystem WATT.

Systemet bygger på att bussens snabbladdas vid varje hållplats medan passagerarna stiger av eller på.

Från PVI framhåller man att lösningen inte kräver några särskilda körfält, inga luftledningar, ingen elektrisk transformatorstation och inga stora vägarbeten. Istället finns en liten strömskena placerad i höjd med taket på väderskydden vid hållplatserna

Vid varje stopp ansluter bussen automatiskt till skenan och under några sekunder förs energi över som räcker för att bussen ska kunna köra till nästa hållplats.

Gépébus har tillverkat batteribussar sedan år 2000. Här är företagets modell Oreos 4X på kollektivtrafikmässan Transports Publics i Paris i somras. Foto: Ulo Maasing.

Gépébus har tillverkat elbussar sedan år 2000. Enligt företaget själv har man levererat 90 procent av de elbussar som idag är i trafik i Frankrike. Bussarna går i trafik i en rad franska städer, bland dem Paris och Lyon.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)