Dalatrafik, som har ansvaret för kollektivtrafiken i Dalarna, räknar med att kostnaderna för trafiken kommer att öka med 20 procent när den trafik som nu är ute på upphandling kör igång, skriver Dala-Demokraten. Trafikstarten är vid halvårsskiftet nästa år.
– Det här är ett bekymmer för alla kommuner, säger Lars Isacsson, Avestas kommunalråd som sitter i Region Dalarnas infrastrukturberedning till tidningen.
– Vi får visserligen nyare bussar, men inte fler avgångar för pengarna.
Dalatrafik har tidigare i vår fått hård kritik från Bussbranschens Riksförbund (BR) för att man i sin upphandling ställer krav som driver kostnaderna för kollektivtrafiken i höjden. BR kritiserar Dalatrafik för att strunta i branschens gemensamma avtalsrekommendationer. Det riskerar att göra trafiken onödigt dyr, hävdar BR. Vi har nyligen rapporterat utförligt om BR:s kritik mot Dalatrafik.
Dalarna tillhör de län där människor reser minst med kollektivtrafiken i hela landet. Dalatrafik har också misslyckats med sina egna mål när det gäller resandeökningen. Målet var en ökning med tre procent förra året, men det blev bara 1,8 procent.
Då ingår ändå den 90-procentiga resandeökningen i Avesta där man införde nolltaxa. Kostnaderna för denna finansieras dock inte av Dalatrafik utan av Avesta kommun.
Läs gärna vår ledare om trafikupphandlingarna!
Lämna ett svar