Tyskland som turistdestination växer sig allt starkare, samtidigt som många andra länder i Europa, bland dem Sverige, backar när det gäller den internationella turismen. Det kunde det tyska turistrådet DZT:s chef Petra Hedorfer glatt konstatera vid Germany Travel Mart, GTM, i Stuttgart den 6-7 maj. Bland europeiska resenärer är Tyskland den näst populäraste destinationen. Och det är privatresorna, inte affärsresorna, som står för den absoluta lejonparten av turismen till Tyskland.
Sverige placerar sig på trettonde platsen i ligan över resandet till Tyskland. Från Sverige noterade Tyskland nästan 900 000 ankommande resenärer i fjol. Skulle man räkna med att alla bara gör ett Tysklandsbesök skulle alltså var tionde svensk ha rest till Tyskland förra året.
Nu är det naturligtvis inte så, många kommer flera gånger. Men svenskarna fyller ändå nästan 1,7 miljoner bäddnätter i Tyskland, alla kommersiella övernattningsställen inräknade, även camping.
Flyget ökar
Sedan många år har Tyskland också en grundmurat stark ställning bland bussresenärer från Sverige, även om bussturismen de senaste åren har förändrats. Bussturister som ska ned till Sydeuropa flyger i allt större utsträckning dit för att mötas av arrangörens bussar för rundresor. Det gör att antalet övernattningar på genomresa minskar.
– Vi ser en klar trend att allt fler väljer att flyga ner för att sedan åka buss under rundresorna, säger till exempel Peter Olsén på Jörns Resor i Malmö som traditionellt har varit en traditionell
bussresearrangör, men som under senare år har vidgat sin verksamhet rejält och även har långresor till andra världsdelar på programmet.
– Och trots närheten från Sydsverige till Berlin har vi också allt fler gäster som flyger till den tyska huvudstaden, tillägger Peter Olsén.
Men förändrade resmönster är inget som drabbar Tysklandsturismen negativt. Det framkom tydligt i den presentation som det tyska turistrådets, DZT (Deutsche Zentrale Für Tourismus) chef Petra Hedorfer hade på GTM i Stuttgart.
– Tyskland vinner marknadsandelar. Men inte bara det. Även i absoluta tal ökar turismen till Tyskland och nådde i fjol nya rekordsiffror, förklarade Petra Hedorfer.
– Och i själva verket stod turismen till Tyskland för hela 42 procent av den absoluta tillväxten av den inomeuropeiska turismen.
Det verkliga lokomotivet i Tysklandsturismen är Berlin som växer så det knakar som besöksmål. Antalet övernattningar ökade med 11,4 procent i fjol, jämfört med året innan. Det är en ökning som är starkare än någon annan del av Tyskland. Berlin är också ett utpräglat internationellt resmål där utländska besökare snart står för hälften av hotellövernattningarna.
Största destination i Tyskland är annars Bayern, men där domineras besöksnäringen av inrikesturism.
Viktigaste affärsforumet
Germany Travel Mart, GTM, är en imponerande effektiv workshop som hålls i olika värdstäder varje gång. I fjol var det Leipzig, i år alltså Stuttgart och nästa år kommer GTM att hållas i Bremen.
Världsarv och ungdomar
Kulturupplevelser blir en allt viktigare faktor för tysk besöksnäring när det gäller att locka gäster från utlandet. Enligt turismforskningsinstitutet IPK International är Tyskland till och med den främsta destinationen för kulturresor bland europeéer.
Nästa år satsar därför Tyskland hårt på att marknadsföra alla de UNESCO världsarv man har inom landets gränser.
– UNESCO världsarv är inte bara viktiga för Tyskland utan också en viktig kvalitetsfaktor i internationell turism, säger Petra Hedorfer, chef för Tyska turistrådet, DZT.
Av de 962 världsarv som FN-organet UNESCO har utnämnt i hela världen finns 37 i Tyskland.
En kundgrupp som Tyskland också satsar hårt på de närmaste åren är ungdomar. Där ska man locka främst med storstäderna och med Berlin som främsta magnet.
Två andra viktiga marknadssatsningar från DZT är 25-årsjubnileet av Tysklands återförening 2015 och Lutheråret 2017.
GTM är det klart viktigaste affärsforumet för tysk besöksnäring. I år hölls workshopen för 39:e gången. Här mötte omkring 620 utländska köpare och journalister mer än 350 tyska utställare/säljare, allt från turistbyråer till enskilda hotell.
Den svenska delegationen var med sina cirka 30 deltagare större än på länge. En rad företag med koppling till bussresebranschen fanns representrade. Bland dessa var Jörns Resor, Rese-Konsulterna, Lundwall Travel, Ölvemarks/Scandorama, Citadellresor, JF Travel, Hydéns Buss och Ramkvillabuss.
Workshopen har få likheter med fackdagarna på TUR. På GTM, som är helt inriktat på business-to-business, jobbas det med ett strikt tidsschema för både köpare och säljare under hela dagen. Här finns inga tjusiga, stora montrar utan säljarna har standardiserade montrar och varje möte mellan köpare och säljare är begränsat i tid.
Och det är inte som på TUR att utställarna redan på första fackdagens eftermiddag börjar plocka fram vinflaskor och stänga av montrar för att förbereda partajer. På GTM är dagarna vikta för affärer, men sedan finns det på kvällarna ett både påkostat och underhållande nöjesprogram där säljare och köpare blandas och nya nätverk byggs.
Dessutom används kvällsarrangemangen för att marknadsföra attraktioner och besöksmål i värdstaden och regionen.
På årets GTM hölls således invigningsfesten på det imponerande barockslottet Ludwigsburg som ligger någon mil utanför Stuttgart. Redan i parken på väg till slottet möttes besökarna av trumpetare, gycklare och mängder med människor i kläder från den tid då Ludwigsburg var kungligt. Och jodå, kungen fanns också på plats.
Den andra kvällen öppnade Mercedes-Benzmuseet i Stuttgrat sina dörrar på kvällen för både middag och utställningsbesök och flera timmars dans till soul och funk.
Här är lite bilder på branschfolk i vimlet på årets GTM. Foto: Ulo Maasing.
Lämna ett svar