Samtidigt som det är oklart om bussarna i södra Småland kommer att ha några fordonsdatorer när nya entreprenörer tar över trafiken den 16 juni siktar Länstrafiken Kronoberg på underhållning. Stadsbussarna i Växjö ska ha skärmar som visar senaste nyheterna, viktig information och underhållning.
På infotainmentskärmarna ska resenärerna kunna ta del av nyheter och reklam och även underhållning, som väder, restips, tävlingar, sport, frågesport och pausfilmer. Systemet installeras löpande under sommaren och varje buss förses då med minst en skärm. Alla inslag sänds utan ljud för att inte uppfattas som störande.
– Det är en ny och modern kanal som underlättar kommunikationen med våra resenärer. Med snabb, direkt och relevant information är vår förhoppning att resenärerna känner ett större mervärde och får en bättre upplevelse av bussresan, säger Julija Markensten, marknadschef på Länstrafiken Kronoberg.
– Vi ser fram emot den 16 juni då vi kommer kunna erbjuda våra resenärer nya, fräscha och miljövänliga bussar. Infotainmentskärmarna är ytterligare en positiv nyhet som vi tror ska öka andelen nöjda resenärer och locka fler till att ta bussen, säger Sven Sunesson, ordförande i trafiknämnden.
Växjös bussar blir först ut med den nya kanalen. Så småningom kommer även regionbussarna förses med infotainmentskärmar.
Infotainmentsystemet är resultatet av ett samarbete mellan Länstrafiken Kronoberg och Commercial TV in Kalmar AB (CTV).
Lämna ett svar