Skåneföretaget Bromölla Buss köper Olssons Buss, även det ett Skåneföretag. Affären innebär att Bromölla Buss kommer att göra en rejäl satsning på nya resor, ny hemsida och ett nytt bokningssystem, skriver Kristianstadsbladet.
Man kommer dock att behålla varumärket Olssons Buss och de båda företagen kommer inte heller att slås samman.
– Det är ett inarbetat och starkt varumärke med familjen Olsson som besitter goda kunskaper och erfarenheter och kommer att fortsätta att drivas som Olssons Buss, säger Valla Sigurdardottir, Bromölla Buss till Kristianstadsbladet.
Olssons Buss firar i år sitt 90-årsjubileum. Den linjetrafik företaget tidigare körde åt Skånetrafiken förlorade man i den senaste upphandlingen, trots att företaget fick höga kvalitetsbetyg år efter år. Anledningen var i stället att Skånetrafiken ställde så höga krav på minimiomsättning att det anrika familjeföretaget inte fick delta i upphandlingen.
– Vi kommer nu att göra en rejäl satsning med bland annat nya resmål för turister. Olssons Buss har framför allt fokus på teater och shoppingresor och Bromölla Buss inriktar sig mer på långresor och flyg, säger Valla Sigurdardottir till Kristianstadsbladet.
Ännu ett exempel på hur osund konkurrens drabbat små seriösa företag som inte kan kämpa mot den stora draken som spelar med andra spelregler.
I övrigt, Grattis Bromölla buss till ännu ett köp av ett varmt lik. Hoppas det ger något denna gången. Förra gången gav det ett ställe där shoppinggästerna kunde pinka. Lite spännande att läsa att detta köp skulle handla om ett bokningssystem som kostar max 10 papp på marknaden och dessutom att ett mer eller mindre renodlat shoppingresebetonat företag köper ett annat företag för dess shoppingresor. Någon har nog fått något om bakfoten. För skulle det inte handla om fyllesugna resenärer från Blekinge så skulle Bromölla buss vara absolut inget. Eller?
Kul däremot att interna bekymmer också relaterat till fylle verkar vara borta. Lycka till Bromölla buss.