Även om många människor fick det svårt att ta sig till jobbet på grund av den busstrejk som inleddes på onsdagen blev det inget trafikkaos. I Umeå och Södertälje slutade all busstrafik att gå, medan strejken i övriga Storstockholm inte slog ut annat än delar av busstrafiken.
I innerstan gick flera busslinjer och när bussmagasinet.se på dagen tittade närmare på de båda stombusslinjerna 1 och fyra möttes vi av en tät trafik och få passagerare på bussarna.
Biltrafiken gav inte intryck av att ha ökat nämnvärt och på en rad av huvudgatorna i Stockholms innerstad var bullernivåerna klart lägre än vanligt. Biogas- och dieselbussar bidrar ju i hög grad till trafikbullret.
Samtidgt blev det på onsdagskvällen klart att den hotande strejken i spårtrafiken inte blir av. Den hade annars orsakat mycket stora problem för resenärerna på flera håll i landet. Men både fackförbunden SEKO och ST liksom arbetsgivarorganisationen Almega godtog medlarnas slutbud.
Avtalet mellan Almega Spårtrafikföretagen och SEKO och ST gäller fr o m den 1 april 2013 t o m den 31 mars 2016 och innebär en uppräkning av lönerna med 6,8 procent under tre år – vilket är i nivå med vad andra grupper på arbetsmarknaden enats om under året.
Fackförbundet Seko ser överenskommelsen som en ”stor seger”.
– Vi är väldigt stolta över att vi i Seko lyckats stoppa avtalsdumpningen och skydda våra medlemmar från försämrade anställningsvillkor vid byte av tågoperatör, säger förbundsordförande Janne Rudén i ett uttalande.
Den pågående och varslade busstrejken påverkas inte av uppgörelsen på spårtrafikområdet.
Däremot lägger uppgörelsen en ökad press på Kommunal och Bussarbetsgivarna att komma överens. Flera av de frågor dessa parter tvistar om är frågor där Almega och SEKO nu har kommit överens. Även inom spårtrafiken har en av knäckfrågorna varit tågpersonalens anställningstrygghet i samband med byte av operatör vid upphandlingar.
Det kommer nu att bli svårt för parterna i busskonflikten att hävda att situationen i bussbranschen är så unik att konflikten kan få fortsätta och till och med trappas upp.
– Vi är väldigt stolta över att vi i SEKO lyckats stoppa avtalsdumpningen och skydda våra medlemmar från försämrade anställningsvillkor vid byte av tågoperatör. Nu har vi tillsammans med Almega tagit ansvar för den svenska modellen som bygger på starka kollektivavtal. I dagsläget kan ett byte av arbetsgivare få dramatiska konsekvenser för våra medlemmar i form av dumpade anställningsvillkor. Nu har vi äntligen hittat en lösning, säger Janne Rudén, förbundsordförande, SEKO.
Lösningen innebär att parterna varje år har möjlighet att säga upp det centrala avtalet.
– I praktiken innebär detta att vi varje år har möjligheten att försvara våra medlemmars villkor med de stridsåtgärder vi bedömer vara lämpliga, säger Valle Karlsson, avtalssekreterare, SEKO.
Lämna ett svar