På måndagen började världens första industriellt utvecklade laddhybridbussar att rulla i Göteborgstrafiken. Bussarna drivs av vindkraftsel och laddas på specialbyggda laddningsstationer som kommer att finnas utplacerade på linjens ändhållplatser.
Bussarna körs av GS Buss, ett dotterbolag till Göteborgs Spårvägar.
Inför premiären har åtta förare utbildats och fått möjlighet att provköra de nya laddbussarna och lära sig mer om den unika laddtekniken som gör det möjligt att till största delen köra på el och därmed få ner koldioxidutsläppen med upp till 75 procent.
Elen räcker i upp till sju kilometer, och dieselmotorn tar över först när batteriet är urladdat eller där det verkligen behövs, exempelvis i uppförsbackar.
Dag-Anders Almroth har varit bussförare på Göteborgs Spårvägar sedan 2004 och var tidigare med och utbildade sina kollegor när de befintliga hybridbussarna togs i bruk. Han tog också del av utbildningen inför premiären av de nya laddbussarna.
– Det man noterar direkt vid körning är att de här nya bussarna i huvudsak går på el medan våra befintliga hybridbussar gör det vid ett fåtal tillfällen. En konkret följd av detta är att de nya laddhybridbussarna går väldigt mycket tystare och mjukare, och det hjälper till att skapa en behagligare miljö både för oss förare och för våra passagerare.
– Redan nu finns en laddningsstation vid Redbergsplatsen och inom kort kommer ännu en att placeras ut i Masthugget. Laddningen sker via en högspänningsledning som dockas mot bussens tak och sedan fyller batteriet på 5-6 minuter.
Att det är Göteborgs Spårvägars förare som kommer att börja köra de världsunika bussarna ser Dag-Anders som enbart positivt.
– Det känns både kul och spännande att vi är först ut med den här nya tekniken.
Lämna ett svar