Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Inga Arrivabussar när Arrivatåg stod stilla

När Roslagsbanan, som körs av Arriva, stoppades ställde företaget inte upp med några ersättningsbussar. Företaget skyller på vagnsbrist. Foto: Lasse Burell/Arriva.

När Roslagsbanan, som körs av Arriva, stoppades ställde företaget inte upp med några ersättningsbussar. Företaget skyller på vagnsbrist. Foto: Lasse Burell/Arriva.

Buss- och tågoperatören Arriva, som ägs av statliga tyska Deutsche Bahn, får nu ny kritik mot sitt sätt att sköta trafiken i norra Storstockholm. Den här gången gäller kritiken att Arriva inte fick fram en enda ersättningsbuss när tågtrafiken på Roslagsbanan stoppades under tre och en halv timmar i morgonrusningen en dag i förra veckan. Roslagsbanan körs också av Arriva.

Efter årsskiftet var kritiken mot Arriva massiv sedan busstrafiken i området till stora delar bröt samman efter Arrivas övertagande.

Förutom det tre och en halv timme långa stoppet på Roslagsbanans linje till Näsby Park var det förseningar även på de två andra linjerna på Roslagsbanan under förra onsdagen.

Enligt det avtal med Arriva som SL har ska företaget skicka ut ersättningsbussar vid stopp på Roslagsbanan.

– Vi hade fordonsbrist just då. Det var en miss i arbetet som förhoppningsvis inte kommer att upprepas, säger Arrivas kommunikationschef Tomas Hedenius till lokaltidningen Mitt i Täby.

Hedenius hänvisar till att man väntade på en leverans av bussar från Skåne där Arriva har förlorat trafiken i Helsingborg.

Från Storstockholms Lokaltrafik, SL, nöjer man sig inte med svaret.

– Anmärkningsvärt. Att de på flera timmar inte lyckas få fram några bussar kommer vi att ta upp som en stark synpunkt på hur de bedriver trafiken. Det står i kontraktet att de ska ha möjlighet att få fram ersättningsbussar, säger Jesper Pettersson, pressekreterare på SL till Mitt i Täby.

De stora problem som Arriva hade i norra Storstockholm i början av det här året har tvingat fram garantier från moderbolaget för att säkra att bolaget överlever 2013, vilket vi rapporterat om tidigare.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)