Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussen en förutsättning för framgång för tåget

Bra bussförbindelser till stationerna kan fördubbla tågresandet och få färre att åka bil, konstaterar Danske Regioner, Danmarks motsvarighet till Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. Foto: René Strandbygaard/DSB.

Bra bussförbindelser till stationerna kan fördubbla tågresandet och få färre att åka bil, konstaterar Danske Regioner, Danmarks motsvarighet till Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. Foto: René Strandbygaard/DSB.

Bra bussanslutningar är en viktig framgångsfaktor för järnvägen. Det konstaterar Danmarks motsvarighet till svenska SKL, Danske Regioner.  När de danska statsbanorna, DSB, går över till entimmestrafik på alla de viktigare tåglinjerna i landet kommer var fjärde dansk att åka mer tåg. Men om de anslutande bussförbindelserna blir bättre kommer dubbelt så många att ta tåget, slår Danske Regioner fast.

Organisationen vill därför att man ordnar en helhetslösning där bussförbindelserna bakas in i entimmestänket.

I den undersökning som Danske Regioner har gjort säger nämligen hälften av de tillfrågade att de oftare kommer at ta tåget om man optimerar den anslutande busstrafiken.

– Det visar med all önskvärd tydlighet att man inte kan isolera den nationella tågtrafiken. Vi måste se till att vi får människor till stationerna, säger Carl Holst, vice ordförande i Danske Regioner.

Redan idag tar var tredje tågpassagerare i Danmark bussen till tåget. Vill man på allvar flytta passagerare från bilen till tåget och bussen måste man integrera den övriga kollektiva trafiken med järnvägen, slår undersökningen fast.

– Om man inte säkrar en helhetslösning med bussen inräknad riskerar man att få ut alldeles för lite av investeringarna i entimmesmodellen i tågtrafiken, säger Carl Holst.

– Det är otroligt billigt och flexibelt att bygga ut busstrafiken, jämfört med vad det kostar att bygga ut tågtrafiken.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)