Inför den stora konferensen om energieffektiv kollektivtrafik i Stockholm den 9 oktober ger Bussbranschens Riksförbund (BR) och Bil Sweden ut en specialtidning på temat elektrifiering i busstrafiken. Tidningen, med namnet eBUSS, intervjuar en rad forskare, politiker, experter och andra om hur de ser på framtiden när det gäller elbussar. Tidningen kommer ut i slutet av nästa vecka och kommer då också att kunna laddas ner i digital form från BR:s och Bil Swedens hemsidor.
I ett av de större reportagen i eBUSS tas den unika satsningen i Göteborg på en elektrisk busslinje upp. Linjen ska vara igång 2015. Satsningen är långt mer än bara ett utvecklingsprojekt när det gäller bussteknik. I stället är det ett stadsbyggnads- och stadsmiljöprojekt med stor bredd. Samtidigt ska det visa på helt nya möjligheter att utveckla busstrafik i våra städer.
– Det här öppnar nya möjligheter. Med tysta och miljövänliga transporter kan vi bygga staden på ett helt annat sätt än i dagsläget, säger Anneli Hulthén (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, i tidningen.
I ett av reportagen i eBUSS berättar tåg- och spårvagnstillverkaren Bombardier om varför man nu ger sig in i bussbranschen. Redan nästa år kommer fyra europeiska städer att få reguljär busstrafik med elbussar som laddas induktivt, alltså via ett magnetfält istället för via kablar.
Störst på den svenska marknaden för biogasbussar är den tyska busstillverkaren MAN. I en ingående intervju förklarar företaget varför eldrift i busstrafiken är en nödvändighet i framtiden. ”Annars klarar vi inte miljömålen”.
eBUSS bjuder också på fylliga reportage från ett par utländska städer där man nu satsar på elbussar. Det är dels Österrikes huvudstad Wien, dels Nottingham i Storbritannien som anses ha landets bästa busstrafik och bussföretag. Snart är man också störst i Europa på elbussar.
En rad politiker och experter uttalar sig också i tidningen om sin syn på elbussar. Bland dessa finns centerpartisten Per Ankersjö, miljöborgarråd i Stockholm liksom Stockholms trafikborgarråd Ulla Hamilton (M).
Bland övriga som intervjuas i eBUSS finns KTH-professorn Per Kågesson som också är huvudsekreterare i den statliga utredningen om en fossiloberoende fordonsflotta. Medverkar gör även Christian Berggren, professor i industriell utveckling vid Linköpings universitet och Nils-Olof nylund, professor vid det finska tekniska forskningsinstitutet VTT.
Konferensen om energieffektiv kollektivtrafik den 9 oktober är öppen för alla. Deltagaravgiften är 800 kronor inklusive kaffe och lunch. Plats: Armémuseum i Stockholm. Mer information och anmälan finns här.
Lämna ett svar