Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Centern vill införa supermiljöbusspremie

Miljöminister Lena Ek (C) vill införa en supermljöpremie för tunga fordon. Foto: Centerpartiet.

Miljöminister Lena Ek (C) vill införa en supermljöpremie för tunga fordon. Foto: Centerpartiet.

På Centerpartiets stämma i Karlstad fattade man på lördagen beslut om att partiet vill införa en Supermiljöbusspremie, alltså en miljöfordonspremie för tunga fordon. Partiet vill också inrätta ”gröna fonder” för bland annat investeringar i miljövänlig kollektivtrafik och infrastruktur. Dessutom vill centern införa avdragsrätt för företag som erbjuder sina anställda fria resor med kollektivtrafiken.

Miljöminister Lena Ek (C) slog på stämman fast att Sverige ska sträva efter att få världens mest miljövänliga fordonsflotta, bland annat genom en miljöfordonspremie för tunga fordon.

– Genom en miljöfordonspremie för tunga fordon kan vi fortsätta arbetet med att göra busstrafiken i Uppsala län ännu grönare, säger Johan Örjes (C) ordförande i Uppsala läns kollektivtrafiknämnd.

– Centerpariet visat att partiet ser bussen som ett viktig redskap för att nå regeringens klimatmål. Besluten är också ett erkännande för alla som idag reser med buss, säger Göte Persson, centerpartist och känd bussprofil.

Johan Örjes månar dock inte bara om bussen. Han känner också ett sug efter spårtaxi.

– Det är också viktigt att Centerpartiet beslutade att forskning och utveckling inom nya kollektivtrafiksystem ska stimuleras. Den typen av insatser behövs för att till exempel förverkliga ett spårtaxisystem i Uppsala, säger han i ett pressmeddelande.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Om Centern verkligen ville ha en busstrafik, som körde på biodrivmedel med lägst utsläpp av växthusgaser, skulle man väl knappast ha varit med och lagt förslaget om att bio-syntetiska drivmedel till helt vanliga dieselbussar ska ha full energiskatt + CO2-skatt. Samma skatt som råoljebaserad dieselolja har… Bio-syntetiska drivmedel fungerar bra praktiskt, och gör att bussarna får betydligt renare avgaser map NO2(gäller äldre bussar), sot, tjära och giftiga kolväten. Det är mycket märkligt, att istället försöka lansera en ”supermiljöbusspremie”. Tydligen är det mycket viktigare att köpa nya bussar hela tiden, än vilka drivmedel de kör på, eller vilka avgaser de har… Och jag förmodar att statssstödda inköp av bussar mha premie ska leda till, som vanligt, att extra törstiga, extra nedsmutsande etanolbussar ska gynnas… Och det går tydligen inte att ens diskutera om det är vettigt…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)