Fackförbundet Kommunal vann till stor del opinionen för sin bussförarstrejk i de sociala medierna, samtidigt som motparten Bussarbetsgivarna knappt syntes i dessa medier. Det visar en rapport från TNS Sifo, skriver tidningen Resumé. Enligt rapporten spelade de sociala medierna en avgörande roll för att vinna opinionen för bussförarnas sak.
Genom att medlemmarna berättade om sin arbetssituation på Facebook och informationen sedan via Twitter spreds till en stor grupp samhällsintresserade opinionsbildare fick Kommunal ett stort genomslag även i traditionella medier.
Dessutom fokuserade man mer på förarnas arbetsvillkor (exempelvis arbetstider och kisspauser) än på lönefrågorna. Det gjorde det lättare att vinna opinion för bussförarnas sak.
Trots att Kommunal, som är en stor organisation, gick i strid mot den lilla arbetsgivarorganisationen Bussarbetsgivarna framstod Kommunal aldrig som en Goliat som bekämpade David, konstateras det i rapporten.
Kommunals kommunikationschef Emma Nilsson säger till Resumé att hon tror att det berodde på att Bussarbetsgivarna inte tog debatten i sociala medier.
– Istället överlät man debatten på Svenskt Näringsliv. Det upplevdes som att en stor och stark organisation stod mot våra medlemmar.
Och när Fria Moderata Studentförbundet sedan startade en egen busslinje i Stockholm var det bara för Kommunal att tacka och ta emot.
– Plötsligt dök det upp en fiende som människor kunde visualisera och vi fick ett oerhört starkt gehör för vår sak, säger Emma Nilsson till Resumé.
Lämna ett svar