Länstrafiken Kronoberg får bra betyg av sina resenärer enligt en undersökning som Länstrafiken låtit genomföra nyligen. På en skala från 0 till 10 har 440 kunder gett Länstrafiken genomsnittsbetyget 8,7. 440 personer svarat på frågor som bland annat handlar om hur man upplever att förarna kör, förarnas service och bemötande samt bussarnas standard och funktioner.
– Vi är jättenöjda med resultatet. Alla våra entreprenörer har fått goda betyg från resenärerna, säger Sven Sunesson, ordförande i trafiknämnden.
I länstrafikens nya avtal med linjeentreprenörer, som började gälla 16 juni 2013, finns det med ett incitament. Mätningen som gjorts är en så kallad incitamentsmätning som innebär att entreprenörerna får ökad ersättning vid goda betyg respektive mindre ersättning vid dåliga betyg.
Incitamentsmätningen utförs av ett externt bolag som lämnar ut läsplattor till passagerare på bussarna, och de får svara anonymt på frågorna genom att kryssa i svar på en skala mellan 0 och 10.
Detta är den första i en lång rad mätningar som ska göras. Fortsättningsvis kommer incitamentsmätningar göras varje kvartal under hela avtalsperioden med entreprenörerna, det vill säga i tio år.
Lämna ett svar