
Scaniabussar för Bogotàs BRT-system Transmilenio. Latinamerika kommer att vara en av de starka tillväxtmarknaderna för Scania. Foto: Silvio Serber/Scania.
Buss- och lastbilstillverkaren Scania räknar med ett bussmarknaden i Europa återhämtar sig de närmaste åren, efter flera tunga år. Återhämtningen innebär att bussmarknaden i Europa väntas bli en försäljning på totalt 30 000 bussar om året, jämfört med dagens 20 000.
Det sade Scanias försäljnings- och marknadschef Henrik Henriksson på Scnias kapitalmarknadsdag i Södertälje på torsdagen.
För Scanias del innebär utvecklingen med att man räknar med att år 2020 sälja totalt 15 000 bussar, varav 3 000 i Europa. I Latinamerika, som är en stark tillväxtmarknad för Scania, räknar man med att år 2020 sälja 4800 bussar. Tillväxten ska bland annat ske genom att företaget satsar mer på stadsbussmarknaden.
När det gäller övriga marknader räknar Scania med en försäljning år 2020 på 4800 bussar i Asien, 700 bussar i Eurasien samt 1700 bussar i Afrika och Oceanien.
För att öka på den nordiska marknaden får Scania allt ta och återinföra Lahti Scala, samt börja sälja Irizar i4LE här uppe. Scania gräver tyvärr sin egen grav genom att tvinga på de nordiska bussföretagen enbart sin egen modell CityWide, samtidigt som man förvägrar kunderna andra alternativ.