Den polska busstillverkaren Solaris, som är väl etablerad även i Sverige, lanserar nu nu sina Euro 6-lösningar. Solaris satsar på DAF-motorer för de större dieselbussarna, medan midibussar och hybridbussar får motorer från Cummins. Cummins kommer också att leverera motorerna till Solaris´ gasbussar. Nästa år kommer också en ny generation av Solaris´ stadsbuss Urbino att lanseras. Det avslöjade företaget vid en internationell pressträff i Berlin på torsdagen. Där aviserade man också en fullstor, snabbladdad batteribuss.
På Busworld i Kortrijk den 18 – 23 oktober kommer Solaris att presentera sina nyheter för en bredare publik. Där kommer man att visa både stadsbussen Urbino som 18-meters ledbuss och linjevagnen Interurbino, båda i Euro 6-utförande.
Man gör det i ett läge när företaget har medvind. Även om den slutliga siffran ännu inte är klar slog Solaris marknadschef Martin Gruber i Berlin fast att företaget i år sätter nytt försäljningsrekord med närmare 1300 sålda bussar. Därmed överträffar man det tidigare rekordet från 2011 då Solaris sålde 1205 bussar.
Förra året fick man i likhet med andra tillverkare känna av de tuffa tiderna på bussmarknaden och se sin försäljning minska till 1006 bussar.
I fortsättningen kommer Solaris att samarbeta med motortillverkarna Cummins och DAF. Bussar med MAN-motorer levereras inte längre sedan MAN av konkurrensskäl fattat beslut om att inte sälja motorer till andra busstillverkare.
– Vi är en fristående leverantör och vill arbeta tillsammans med andra fristående tillverkare, kommenterade Martin Gruber.
Ny generation stadsbussar
Samtliga Solarismodeller kommer att finnas med Euro 6-motor. Leveranserna av de viktigaste versionerna startar under hösten. Under första kvartalet nästa år kommer man att kunna leverera samtliga bussmodeller med Euro 6. Man kommer att ha två olika motoralternativ för diesel och biodiesel, samt en motor för gasbussar, både naturgas och biogas.
För de större dieselbussarna väljer Solaris DAF:s nya motor MX-11 på 10,8 liter. Det är en common-railmotor som kan fås i tre versioner på 290, 330 respektive 370 hästkrafter.
Motorn blir standard på låggolvsbussarna Urbino 12, Urbino 15 och Urbino 18/18,75 liksom på lågentréversionerna av Urbino. Som alternativ i låggolvsversionen av Urbino 12 liksom för linjevagnen Interurbino finns den mindre Cumminsdieseln ISB6.7E6 på 6,7 liter. Den används också i Solaris midibussar och hybridbussar. Motorn finns i två versioner på 250 respektive 280 hästkrafter. En tredje version på 310 hästkrafter kan fås till linjevagnen Interurbino.

Solaris Interurbino är en buss som bör vara intressant för regionaltrafik, skoltrafik och enklare beställningstrafik. Foto: Ulo Maasing.
När vi provade de två bussar som ska visas i Kortrijk slogs vi av det påfallande låga motorljudet jämfört med föregångarna.
Inte minst i Sverige har Solaris haft stora framgångar med olika versioner av Urbino för gasdrift. De får i fortsättningen en uppdaterad version av Cummins Euro 5-motor, 8,9-litrsmotorn ISLG8.9E6 på 320 hästkrafter. De bussar som kan utrustas med motorn är Urbino 12, Urbino 15 och Urbino 28/18,75, både i låggolvs- och lågentreutförande.
Bland annat på grund av att Euro 6-motorerna kräver en starkare kylning blir de nuvarande Solarismodellerna tyngre än idag, jämfört med Euro 5-versionerna. Viktökningen blir 100 kilo för bussar med Cumminsmotorer och 350 kilo för Urbino med DAF-motor. Interurbino med DAF-motor blir 100 kilo tyngre, vilket inte påverkar passagerarkapaciteten.
– Det innebär att man förlorar en sittplats, men det är bara tillfälligt. Nästa år introducerar vi en ny generation Urbino och då kommer viktökningen att mer än kompenseras, förklarade Martin Gruber.
I Kortrijk kommer Solaris också att för första gången visa upp sin egen snabbladdade stadsbuss, en Urbino 12. Den kommer att komplettera företagets nuvarande produktpalett när det gäller elbussar. I en kommande artikel ska vi mer i detalj presentera Solaris elbussatsning.
Förutom de nya Euro 6-motorerna har Urbino i väntan på nästa generation inte genomgått några nämnvärda förändringar. Interurbino, som bör vara ett intressant alternativ på den svenska marknaden för viss regionaltrafik, skoltrafik och enklare beställningstrafik.
Bagageutrymmet på 5,2 kubikmeter torde räcka vid teaterresor och resor för idrottslag. Bussen blir 100 kilo tyngre än idag med DAF:s Euro 6-motor. Det påverkar inte passagerarkapaciteten. Med Cumminsmotor är vikten i princip oförändrad.
Tekniska data
Här är tekniska data för de två bussar som presentereas i artikeln och som kommer att visas i Kortrijk.
Rekordår för Solaris
Solaris räknar med att 2013 kommer att bli företagets bästa någonsin, mätt i antal sålda bussar. Förra rekordet sattes 2011 då man sålde 1205 bussar. De största order som Solaris fått under året är de här:
200 Urbino till Belgrad, Serbien
125 Trollino (trådbuss) till Riga, Lettland
100 Urbino till Izmir, Turkiet
70 Urbino till Varna, Bulgarien
50 Urbino till Postauto, Schweiz
50 Trollino till Sofia, Bulgarien
43 Urbino till ÖBB-Postbus, Österrike
Solaris Urbino 18:
Längd: 18,0 m
Bredd: 2,55 m
Höjd: 3,05 m
Hjulbas: 5,13 + 6,77 m
Främre överhäng: 2,7 m
Bakre överhäng: 3,4 m
Motor: DAF MX-11, 10,8 liter, 370 hk vid 1650 rpm
Växellåda: Voith Diwa 6, automat
Bränsletank: 350 l
AdBluetank: 50 l
Framaxel: ZF RL 75 EC, individuell hjulupphägning
Mittaxel: ZFAVN 132
Drivaxel: ZF AV 132
Antal sittplatser: 40
AC: 2 x Konvekta UL500
Solaris InterUrbino 12:
Längd: 11,995 m
Bredd: 2,55 m
Höjd: 3,1 m
Hjulbas: 5,9 m
Främre överhäng: 2,7 m
Bakgre överhäng: 3,395 m
Motor: Cummins ISB6.7E6, 6,7 liter, 310 hk vid 2300 rpm
Växellåda: Allison Torqmatic T310R, automat
Bränsetank: 350 l
AdBluetank:40 l
Framxel: ZF RL 75 E, individuell hjulupphängning
Drivaxel: ZF A 132
Antal sittplatser: 47
AC: Konvekta KL48
Bagageutrymme: 5,2 kbm
Lämna ett svar