Buss- och tågoperatören Arriva kan vara på väg att slippa betala viten på över 100 miljoner kronor för det trafikkaos företaget orsakade när man i vintras tog över stora delar av buss- och tågtrafiken i norra Storstockholm. När Arriva tog över trafiken omedelbart efter nyår drabbades resenärerna av mängder av inställda turer och omfattande förseningar. Det gick till och med så långt att Österåkers kommun startade egen busstrafik för att skolungdomar skulle kunna komma till skolan när Arrivas trafik bröt samman.
Enligt lokaltidningen Mitt i kan det vara aktuellt att SL inte kräver ut de viten från Arriva som man har rätt till. Mitt i har granskat SL:s trafikrapporter med punkterna om vite i Arrivas avtal med SL, Storstockholms Lokaltrafik. Enligt den granskningen borde Arriva hittills ha fått böta drygt 130 miljoner kronor, men Arriva har inte velat betala.
Istället förhandlar företaget nu med SL om vitesbeloppen och har endast betalat en miljon. Arriva hävdar nämligen att även SL har brustit i sina åtaganden.
Henrik Palmér, biträdande sektionschef på Trafikförvaltningen vid Stockholms Läns Landsting, säger till Mitt i att det finns krav på betydande belopp, men att det hela nu är en fråga om förhandlingar.
– Vi måste ju ta hänsyn till att vi har ett avtal som sträcker sig åtta eller tolv år . Det är en väldigt stor verksamhet och då vill vi naturligtvis att Arriva ska lyckas. Det är både vi och våra resenärer hjälpta av, säger Palmér till Mitt i.
Han förnekar dock att det skulle finnas ett informellt beslut att Arriva helt skulle slippa betala böter.
Enligt avtalet mellan SL och Arriva ska viten huvudsakligen betalas månadsvis, men det har alltså inte skett.
En källa med insyn i diskussionerna mellan Arriva och SL som Mitt i åberopar hävdar dessutom att vitesbeloppet borde vara betydligt högre än 130 miljoner, snarare 200 – 300 miljoner kronor.
– Det vi förhandlar om nu är om vi kan hålla inne ersättning till Arriva, och i så fall hur mycket. Innan förhandlingen är klar vill jag inte kommentera några detaljer, säger SL:s kommunikationschef Suss Forsman Tullberg till P4 Radio Stockholm.
Henrik Palmér vill hellre ta hänsyn till avtalets längd och Arriva än att ställa situationen tillrätta. Fortfarande efter över ett år fungerar trafiken mycket sämre än under föregående entreprenörs busstrafik. De som betalar kalaset är vanligt folk som betalar skatt och busskort. Varför kan inte Arriva betala fullt pris enligt avtal i viten? Vad ligger bakom detta spel i kulisserna? Varför har inte SL begärt in pengarna månadsvis? Frågorna är många.
Pengar finns det. Enligt Arrivas årsredovisning har DB (huvudägaren) deklarerat att stödja verksamheten ekonomiskt.
Enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1071/2009 ska ett företag som bedriver kollektivtrafik in ett EU-land ha tillräckligt med pengar för att göra det.
Har dom inte det har SL gjort fel och då ska avtalet upphävas och en ny upphandling ske.